EΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΕΥΧΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΟ
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Συμμόρφωση προς
τις διατάξεις της οδηγίας 1999/96/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του
Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου 1999, σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν
κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από τους κινητήρες ανάφλεξης με
συμπίεση που χρησιμοποιούνται σε οχήματα; καθώς και κατά των εκπομπών αερίων
ρύπων από κινητήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης που τροφοδοτούνται με φυσικό
αέριο ή υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε οχήματα, και σχετικά με την
τροποποίηση της οδηγίας 88/77/ΕΟΚ.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕθΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ
ΕΡΓΩΝ - ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
"Εχοντας υπόψη τις διατάξεις:
1. Των άρθρων 15, 84 παρ. 2 και 88 παρ. 2 του
Κ.Ο.Κ. που κυρώθηκε με το Ν. 2696/99 (Α' S7) "Κύρωσή του Κώδικα Οδικής
Κυκλοφορίας":
2. Του δευτέρου άρθρου του Ν. 2077/1992 (Α' 136)
"Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή 'Ένωση και των σχετικών
πρωτοκόλλών και δηλώσεων που περιλαμβάνονrαι στην Τελική πράξη".
3. Των άρθρων 1 παρ. 1 και 3 του Ν. 1338/83 (Α'
34) "εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου", όπως τροποποιήθηκε με την
παρ. 1 του άρθρου 6 του Ν.1440/84 (Α' 70) "Συμμετοχή της Ελλάδος στο
κεφάλαιο της Ευρωπαϊκής Κοινότητος Άνθρακος και Χάλυβος και του Οργανισμού ΕΥΡΑΤΟΜ"
και του άρθρου 65 του Ν. 1892/90 (Α' 101).
4. Του άρθρου 29Α του Ν. 1558/85 "Κυβέρνηση
και Κυβερνητικά Όργανα" (Α' 137) που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν.
2081/92 (Α' 154) και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4παρ. .2α του Ν.2469/1997(Α'
38).
5. Γης Κ.Υ.Α. 81160/861/91 (Β' 574) "Μέτρα
για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων ρύπων από ντηζελοκινητήρες
προοριζόμενους να τοποθετηθούν σε οχήματα σε, συμμόρφωση με την οδηγία
88/77/ΕΟΚ του Συμβουλίόυ 3ης Δεκεμβρίου 1987 των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
6. Της Κ.Υ.Α. 28432/2447/92 (Β' S36) "Μέτρα
για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από κινητήρες
ντίζελ προοριζόμενους να τοποθετηθούν σε οχήματα σε συμμόρφωση με την οδηγία
88/77/ΕΟΚ και 91/542/ΕΟΚ.
7. Της ΚΥΑ
18611/1393/96 (Β' 465) "Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της οδηγίας 96/1/ΕΟΚ
του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής "Ένωσης της
22 ας Ιανουαρίου 1996 για την τροποποίηση της οδηγίας 88/77/ΕΟΚ για την
προσέγγισή των νομοθεσιών των Κρατών-μελών σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν
κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από πετρελαιοκινητήρες
προοριζόμενους να τοποθετηθούν σε οχήματα
Το γεγονός ότι από διατάξεις της
απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
αποφασίζουμε:
ΑΡΘΡΟ 1
Σκοπός - Τροποποιήσεις
Η παρούσα απόφαση
αποσκοπεί στην συμμόρφωση της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της οδηγίας
1999/96/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου
1999, σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων και
σωματιδιακών ρύπων από τους κινητήρες ανάφλεξης με συμπίεση που
χρησιμοποιούνται σε οχήματα, καθώς και κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από
κινητήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης που τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο ή
υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε οχήματα, και σχετικά με την τροποποίηση της
οδηγίας 88/77/ΕΟΚ, που δημοσιεύθηκε στην Ελληνική γλώσσα στην Επίσημη Εφημερίδα
των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με αριθ. L 44 της 1602-2000 {σελίδες 1-155) .
Το Θέμα της ΚΥΑ
81160/861/1991 (Β"574) αντικαθίσταται ως εξής:
"Σχετικά με τα
μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από
τους κινητήρες ανάφλεξης με συμπίεση που χρησιμοποιούνται σε οχήματα, καθώς
και κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από κινητήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης που
τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε
οχήματα"
"όχημα": κάθε
όχημα που καλύπτεται από τον ορισμό του παραρτήματος ΙΙ κεφάλαιο Α του ΠΔ
431/1983 (Α΄ 160) όπως ισχύει σήμερα και προωθείται με κινητήρα ανάφλεξης με
συμπίεση ή αερίου, με εξαίρεση τα οχήματα της κατηγορίας Μ1, με τεχνικά
αποδεκτή μέγιστη μάζα έμφορτου οχήματος μικρότερη ή ίση των 3,5 τόνων.
-"κινητήρας ανάφλεξης με συμπίεση ή
αερίου": η πηγή κινητήριας δύναμης ενός οχήματος για την οποία μπορεί να
χορηγείται έγκριση τύπου, για ιδιαίτερη τεχνική ενότητα όπως αυτή ορίζεται στο
άρθρο 2 του ΠΔ 431/1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα .
"βελτιωμένο και σεβόμενο το περιβάλλον
όχημα (ΕΕV)": ένα όχημα με κινητήρα ο οποίος τηρεί τις
προαιρετικές οριακές τιμές εκπομπής που περιλαμβάνονται στη σειρά Γ των πινάκων
του κεφαλαίου 6.2.1. του παραρτήματος Ι της Κ.Υ.Α. 81160/861/91 όπως ισχύει
σήμερα .
Τα παραρτήματα Ι έως
VIII των ΚΥΑ 81160/861/91 (Β' 574), 28432/2447192 (Β' 536) και 1.8611/1393/96
(Β" 465) αντικαθίστανται με τα παραρτήματα 1 έως Vit που περιλαμβάνονται
στο παράρτημα της παρούσης
'Έγκριση τύπου -
Ταξινόμηση Οχημάτων
1. Από 1ης Ιουλίου 2000 οι αρμόδιες
Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών δεν δύνανται για λόγους
σχετικούς με τις εκπομπές αερίων και σωμάτιδιcικών ρύπων και με τη θολερότητα
των καυσαερίων από κινητήρα :
- να αρνούνται τη χορήγηση έγκρισης ΕΚ
ή την έκδοση του εγγράφόυ που προβλέπεται στην τελευταία περίπrωση του άρθρου
10 παράγραφος 1 του ΠΔ 431/1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα ούτε τη χορήγηση
εθνικής έγκρισης τύπου οχημάτων προωθημένων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή
κινητήρα αερίου ή .
- να αρνούνται τη χορήγηση έγκρισης ΕΚ
τύπου για οιοδήποτε τύπο κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή κινητήρα αερίου
οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και
Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων: .
- να απαγορεύουν την ταξινόμηση, την πώληση, τη θέση σε κυκλοφορία ή τη
χρήση καινούργιων ως άνω οχημάτων
- να απαγορεύουν την πώληση, τη χρήση καινούργιων κινητήρων,
ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου,
αν πληρούνται οι
ανriστοιχες απαιτήσεις των παραρτημάτων της ΚΥΑ 81160/861l91 (Β 574) όπως
ισχύει σήμερα, όπως τροποποιείται από την παρούσα , ιδίως όπου οι εκπομπές
αερίων και σωματιδίων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα τηρούν τις
οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α ή σrη σειρά 81 ή Β2 ή τις οριακές
τιμές που περιλαμβάνονrαι στη σειρά Γ των πινάκων στο κεφάλαιο 6.2.1 του
παραρτήματος 1 της ΚΥΑ 81160/861 /91, όπως τροποποιείται από την παρούσα. .
2. Από 1 ης Οκτωβρίού 2000 οι αρμόδιες
Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:
- δεν δύνανrαι πλέον να χορηγούν
έγκριση ΕΚ τύπου ή να εκδίδουν έγγραφο που προβλέπεται στην τελευταία περίπτωση
του άρθρου 10 παράγραφος 1 του ΠΔ 431/1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα, και
-αρνούνται την χορήγηση εθνικής
έγκρισης τύπου,
για τύπους κινητήρων ανάφλεξης με
συμπίεση ή αερίου και για τύπους οχημάτων προωθούμενων με κινητήρα ανάφλεξης με
συμπίεση ή αερίου στους οποίους οι εκπομπές των αερίων και σωματιδιακών ρύπων
και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανταποκρίνονται στις οριακές
τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1 του
παραρτήματος Ι της ΚΥΑ 81160/861/91, όπως τροποποιείται από την παρούσα.
Από 1ης Οκτωβρίου 2001, και
εξαιρουμένων των οχημάτων και κινητήρων που προορίζονται για εξαγωγή σε τρίτες
χώρες σε σχέση με την ΕΕΕ και των κινητήρων που τοποθετούνται σε εν χρήση
οχήματα εις αντικατάσταση των κινητήρων τους οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών
και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων:
- θεωρούν ότι τα
πιστοποιητικά συμμόρφωσης και συνοδεύουν τα καινούργια οχήματα ή τους
καινούργιους κινητήρες σύμφωνα με το ΠΔΠ 431/1983 (Α΄160) όπως ισχύει σήμερα,
δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 7 παράγραφος 1 του ίδιου ΠΔ.
- απαγορεύουν την ταξινόμηση, την πώληση, τη θέση
σε κυκλοφορία και τη χρήση καινούργιων οχημάτων προωθημένων με κινητήρα ανάφλεξης
με συμπίεση ή αερίου καθώς-και την πώληση και τη χρήση καινούργιων κινητήρων
ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου.
εφόσον οι εκπομπές αερίων και
σωματιδιακών ρύπων και η θαλερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν
ανταποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη ρεeρό Α των
πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1 του παραρτήματος 1 της ΚΥΑ 8 λ 160/861/91 (Β 574)
, όπως τροποποιείται από την παρούσα.
4. Από.1 ης Οκτωβρίου 2005 οι αρμόδιες
Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:
- δεν δύναται πλέον να χορηγούν
έγκριση ΕΚ τύπου ή να εκδίδουν έγγραφο που προβλέπεται στην τελευταία περίπτωση
του άρθρου 10 παράγραφος 1 του ΠΔ 431/1983 (A 16b) όπως ισχύει σήμερα, και
- αρνούνται την χορήγηση εθνικής έγκρισης τύπου,
για τύπους κινητήρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου και yια τύπους οχημάτων
προωθούμενων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου ατούς οποίους οι εκπομπές
των αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα
δεν ανταποκρίνονrαι στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Β 1 των
πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1. του παραρτήματος Ι της , ΚΥΑ 81160/$61191 (Β 574)
, όπως τροποποιείται από την παρούσα. .
5. Από 1 ης Οκτωβρίου 2006, και
εξαιρουμένων των οχημάτων και κινητήρων που προορίζονται για εξαγωγή σε τρίτες
χώρες σε σχέση με την ΕΕ και των κινητήρων που τοποθετούνται σε εν χρήσει
οχήματα εις αντικατάσταση των κινητήρων τους οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών
και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων :
- θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που συνοδεύουν καινούργια
οχήματα ή τους καινούργιους κινητήρες σύμφωνα με το ΠΔ 431 /1983 (Α 160) όπως
ισχύει σήμερα, δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 7 παράγραφος 1 του
ίδιου ΠΔ
- απαγορεύουν την ταξινόμηση, την
πώληση, τη θέση σε κυκλοφορία και τη χρήση καινούργιων οχημάτων προωθημένων με
κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου καθώς και την πώληση και τη χρήση
καινούργιων κινητήρων, ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου, εφόσον οι εκπομπές
αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν
ανταποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α των πινάκων
τού κεφαλαίου 6.2.1 του παραρτήματος Ι της ΚΥΑ 81160/861l91 (Β 574) , όπως
τροποποιείται από την παρούσα.
6. Από 1 ης Οκτωβρίου 2008 οι αρμόδιες Υπηρεσίες
του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:
- δεν δύνανται πλέον να χορηγούν έγκριση ΕΚ τύπου
ή να εκδίδουν το έγγραφο που προβλέπεται στην τελευταία περίπτωση του άρθρου
10_ παράγραφος 1 του ΠΔ 431 i 1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα, και
- αρνούνται την χορήγησή εθνικής έγκρισης τύπου, για
τύπους κινητήρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου και για τύπους οχημάτων
προωθούμενων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου σrους οποίους οι εκπομπές
των αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα
δεν ανταποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Β 1 των
πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1. του παραρτήματος 1 της ΚΥΑ 81160/861/91 (Β 574) ,
όπως τροποποιείται από την παρούσα.
7. Από 1 ης Οκτωβρίου 2009, και εξαιρουμένων των
οχημάτων και κινητήρων που προορίζονται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες σε σχέση
με την ΕΕ και των κινητήρων που τοποθετούνται σε εν χρήσει οχήματα εις
αντικατάσrαση των κινητήρων τους οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και
Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων :
- θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που συνοδεύουν
καινούργια οχήματα ή τους καινούργιους κινητήρες σύμφωνα με το ΠΔ 431/1983 (Α
160) όπως ισχύει σήμερα, δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 7
παράγραφος 1 του ίδιου ΠΔ
- απαγορεύουν την ταξινόμηση, την πώληση, τη θέση
σε κυκλοφορία και τη χρήση καινούργιων οχημάτών προωθημένων με κινητήρα
ανάφλεξής με συμπίεση ή αερίου καθώς και την πώληση και τη χρήση καινούργιων
κινητήρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου.
εφόσον οι εκπομπές αερίων και σωματιδιακών ρύπων
και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανrαποκρίνονται στις οριακές
τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1 του
παραρτήματος Ι της ΚΥΑ 81160/861 /91 (Β 574) , όπως τροποποιείται από την
παρούσα.
8. Σύμφωνα με την παράγραφο 1, οι κινητήρες που πληρούν τις οικείες
απαιτήσεις των παραρτημάτων της ΚΥΑ 811601861ί91 (8 57α) . όπως
τροποποιείται με την παρούσα και τηρούν
τις τιμές- στόχους εκπομπών που περιλαμβάνονται στη σειρά Γ των πινάκων του
κεφαλαίου 62.1 του παραρπjματος Ι της ΚΥΑ 811601861/91 (Β 574) , όπως
τροποποιείται από την παρούσα, Θεωρούνται ότι συμμορφούνται προς τις απαιτήσεις
των παραγράφων 2 έως 7.
ΑΡΘΡΟ 3
Σύστημα διάγνωσης (OBD0
ή σύστημα μέτρησης (ΟΒΜ) για τον έλεγχο των εκπομπών καυσαερίων .
Από 1ης Οκτωβρίου 2005,
τα νέου τύπου βαριά επαγγελματικά οχήματα και, από 1 ης Οκτωβρίου 2006, τα οχήματα
όλων των τύπων εξοπλίζονται με ένα ενσωματωμένα σrο όχημα σύστημα διάγνωσης
(OBD) ή με ένα ενσωματωμένο στο όχημα σύστημα μέτρησης (ΟΒΜ) για τον έλεγχο
των εκπομπών καυσαερίων.
ΑΡΘΡΟ 4
Λειτουργία των αντιρρυπανrικών διατάξεων.
Από 1ης Οκτωβρίου 2005 για τους νέους
τύπους και από 1 ης Οκτωβρίου 2006για όλους τους τύπους, οι εγκρίσεις τύπου
που χορηγούνrαι για τα οχήματα και τους κινητήρες θα επιβεβαιώνουν και την
καλή λειτουργία των αντιρρυπαντικών διατάξεων κατά τη διάρκεια της κανονικής
διάρκειας ζωής ενός οχήματος ή κινητήρα.
ΑΡΘΡΟ 5
Τελικές Διατάξεις
1. Προσαρτώνται και αποτελούν
αναπόσπαστο μέρος της παρούσης τα κατωτέρω παραρτήματα 1 έως και Vll.
2. Η παρούσα απόφαση ισχύει από την
ημέρα της δημοσίευσής της Στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην
Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Ιουλίου 2000
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΓΙΑΝΝΟΣ
ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΕΡΕΛΗΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ