EΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ

ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Αρ.Φύλλου 1076

30 Αυγούστου 2000

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Αριθ. 50050/2044

Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της οδηγίας 1999/96/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου 1999, σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από τους κινητήρες ανάφλεξης με συμπίεση που χρησιμοποιούνται σε οχήματα; κα­θώς και κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από κινη­τήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης που τροφοδοτού­νται με φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε οχήματα, και σχετικά με την τροποποίηση της οδη­γίας 88/77/ΕΟΚ.

 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕθΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ - ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

"Εχοντας υπόψη τις διατάξεις:

1. Των άρθρων 15, 84 παρ. 2 και 88 παρ. 2 του Κ.Ο.Κ. που κυρώθηκε με το Ν. 2696/99 (Α' S7) "Κύρωσή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας":

2. Του δευτέρου άρθρου του Ν. 2077/1992 (Α' 136) "Κύ­ρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή 'Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλών και δηλώσεων που περιλαμβάνο­νrαι στην Τελική πράξη".

3. Των άρθρων 1 παρ. 1 και 3 του Ν. 1338/83 (Α' 34) "εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου", όπως τροποποιήθη­κε με την παρ. 1 του άρθρου 6 του Ν.1440/84 (Α' 70) "Συμ­μετοχή της Ελλάδος στο κεφάλαιο της Ευρωπαϊκής Κοι­νότητος Άνθρακος και Χάλυβος και του Οργανισμού ΕΥ­ΡΑΤΟΜ" και του άρθρου 65 του Ν. 1892/90 (Α' 101).

4. Του άρθρου 29Α του Ν. 1558/85 "Κυβέρνηση και Κυ­βερνητικά Όργανα" (Α' 137) που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 2081/92 (Α' 154) και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4παρ. .2α του Ν.2469/1997(Α' 38).

5. Γης Κ.Υ.Α. 81160/861/91 (Β' 574) "Μέτρα για τον πε­ριορισμό των εκπομπών αερίων ρύπων από ντηζελοκινη­τήρες προοριζόμενους να τοποθετηθούν σε οχήματα σε, συμμόρφωση με την οδηγία 88/77/ΕΟΚ του Συμβουλίόυ 3ης Δεκεμβρίου 1987 των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

6. Της Κ.Υ.Α. 28432/2447/92 (Β' S36) "Μέτρα για τον πε­ριορισμό των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από κινητήρες ντίζελ προοριζόμενους να τοποθετηθούν σε οχήματα σε συμμόρφωση με την οδηγία 88/77/ΕΟΚ και 91/542/ΕΟΚ.

7. Της ΚΥΑ 18611/1393/96 (Β' 465) "Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της οδηγίας 96/1/ΕΟΚ του Ευρωπαϊκού Κοι­νοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής "Ένωσης της 22 ας Ιανουαρίου 1996 για την τροποποίηση της οδη­γίας 88/77/ΕΟΚ για την προσέγγισή των νομοθεσιών των Κρατών-μελών σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να λη­φθούν κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύ­πων από πετρελαιοκινητήρες προοριζόμενους να τοποθετηθούν σε οχήματα

Το γεγονός ότι από διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογι­σμού. αποφασίζουμε:

ΑΡΘΡΟ 1

Σκοπός - Τροποποιήσεις

Η παρούσα απόφαση αποσκοπεί στην συμμόρφωση της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της οδη­γίας 1999/96/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου 1999, σχετικά με τα μέ­τρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από τους κινητήρες ανάφλεξης με συμπίεση που χρησιμοποιούνται σε οχήματα, καθώς και κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από κινητήρες επι­βαλλόμενης ανάφλεξης που τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε οχήματα, και σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 88/77/ΕΟΚ, που δημοσιεύθηκε στην Ελληνική γλώσσα στην Επίσημη Εφη­μερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με αριθ. L 44 της 16­02-2000 {σελίδες 1-155) .

Το Θέμα της ΚΥΑ 81160/861/1991 (Β"574) αντικαθίστα­ται ως εξής:

"Σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από τους κι­νητήρες ανάφλεξης με συμπίεση που χρησιμοποιούνται σε οχήματα, καθώς και κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από κινητήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης που τροφοδο­τούνται με φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε οχήματα"

"όχημα": κάθε όχημα που καλύπτεται από τον ορισμό του παραρτήματος ΙΙ κεφάλαιο Α του ΠΔ 431/1983 (Α΄ 160) όπως ισχύει σήμερα και προωθείται με κινητήρα ανάφλε­ξης με συμπίεση ή αερίου, με εξαίρεση τα οχήματα της κατηγορίας Μ1, με τεχνικά αποδεκτή μέγιστη μάζα έμ­φορτου οχήματος μικρότερη ή ίση των 3,5 τόνων.

-"κινητήρας ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου": η πηγή κινητήριας δύναμης ενός οχήματος για την οποία μπορεί να χορηγείται έγκριση τύπου, για ιδιαίτερη τεχνική ενότη­τα όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 του ΠΔ 431/1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα .

"βελτιωμένο και σεβόμενο το περιβάλλον όχημα (ΕΕV)": ένα όχημα με κινητήρα ο οποίος τηρεί τις προαιρετικές οριακές τιμές εκπομπής που περιλαμβάνονται στη σειρά Γ των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1. του παραρτήματος Ι της Κ.Υ.Α. 81160/861/91 όπως ισχύει σήμερα .

Τα παραρτήματα Ι έως VIII των ΚΥΑ 81160/861/91 (Β' 574), 28432/2447192 (Β' 536) και 1.8611/1393/96 (Β" 465) αντικαθίστανται με τα παραρτήματα 1 έως Vit που περι­λαμβάνονται στο παράρτημα της παρούσης

ΑΡΘΡΟ 2

'Έγκριση τύπου - Ταξινόμηση Οχημάτων

 

1. Από 1ης Ιουλίου 2000 οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών δεν δύνανται για λόγους σχετικούς με τις εκπομπές αερίων και σωμάτι­διcικών ρύπων και με τη θολερότητα των καυσαερίων από κινητήρα :

- να αρνούνται τη χορήγηση έγκρισης ΕΚ ή την έκδοση του εγγράφόυ που προβλέπεται στην τελευταία περίπrω­ση του άρθρου 10 παράγραφος 1 του ΠΔ 431/1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα ούτε τη χορήγηση εθνικής έγκρισης τύπου οχημάτων προωθημένων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή κινητήρα αερίου ή .

- να αρνούνται τη χορήγηση έγκρισης ΕΚ τύπου για οιο­δήποτε τύπο κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή κινητή­ρα αερίου

οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων: .

- να απαγορεύουν την ταξινόμηση, την πώληση, τη θέση σε κυκλοφορία ή τη χρήση καινούργιων ως άνω οχημάτων

- να απαγορεύουν την πώληση, τη χρήση καινούργιων κινητήρων, ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου,

αν πληρούνται οι ανriστοιχες απαιτήσεις των παραρτη­μάτων της ΚΥΑ 81160/861l91 (Β 574) όπως ισχύει σήμε­ρα, όπως τροποποιείται από την παρούσα , ιδίως όπου οι εκπομπές αερίων και σωματιδίων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα τηρούν τις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α ή σrη σειρά 81 ή Β2 ή τις οριακές τιμές που περιλαμβάνονrαι στη σειρά Γ των πινά­κων στο κεφάλαιο 6.2.1 του παραρτήματος 1 της ΚΥΑ 81160/861 /91, όπως τροποποιείται από την παρούσα. .

2. Από 1 ης Οκτωβρίού 2000 οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:

- δεν δύνανrαι πλέον να χορηγούν έγκριση ΕΚ τύπου ή να εκδίδουν έγγραφο που προβλέπεται στην τελευταία περίπτωση του άρθρου 10 παράγραφος 1 του ΠΔ 431/1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα, και

-αρνούνται την χορήγηση εθνικής έγκρισης τύπου,

για τύπους κινητήρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου και για τύπους οχημάτων προωθούμενων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου στους οποίους οι εκπομπές των αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανταποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1 του παραρτήματος Ι της ΚΥΑ 81160/861/91, όπως τροποποιείται από την παρούσα.

Από 1ης Οκτωβρίου 2001, και εξαιρουμένων των οχημάτων και κινητήρων που προορίζονται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες σε σχέση με την ΕΕΕ και των κινητήρων που τοποθετούνται σε εν χρήση οχήματα εις αντικατάσταση των κινητήρων τους οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων:

- θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης και συνοδεύουν τα καινούργια οχήματα ή τους καινούργιους κινητήρες σύμφωνα με το ΠΔΠ 431/1983 (Α΄160) όπως ισχύει σήμερα, δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 7 παράγραφος 1 του ίδιου ΠΔ.

- απαγορεύουν την ταξινόμηση, την πώληση, τη θέση σε κυκλοφορία και τη χρήση καινούργιων οχημάτων προ­ωθημένων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου καθώς-και την πώληση και τη χρήση καινούργιων κινητή­ρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου.

εφόσον οι εκπομπές αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θαλερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανταποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη ρεeρό Α των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1 του παραρ­τήματος 1 της ΚΥΑ 8 λ 160/861/91 (Β 574) , όπως τροπο­ποιείται από την παρούσα.

4. Από.1 ης Οκτωβρίου 2005 οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:

- δεν δύναται πλέον να χορηγούν έγκριση ΕΚ τύπου ή να εκδίδουν έγγραφο που προβλέπεται στην τελευταία περίπτωση του άρθρου 10 παράγραφος 1 του ΠΔ 431/1983 (A 16b) όπως ισχύει σήμερα, και

- αρνούνται την χορήγηση εθνικής έγκρισης τύπου, για τύπους κινητήρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερί­ου και yια τύπους οχημάτων προωθούμενων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου ατούς οποίους οι εκπο­μπές των αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερό­τητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανταποκρίνονrαι στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Β 1 των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1. του παραρτήματος Ι της , ΚΥΑ 81160/$61191 (Β 574) , όπως τροποποιείται από την παρούσα. .

5. Από 1 ης Οκτωβρίου 2006, και εξαιρουμένων των οχη­μάτων και κινητήρων που προορίζονται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες σε σχέση με την ΕΕ και των κινητήρων που τοποθετούνται σε εν χρήσει οχήματα εις αντικατάσταση των κινητήρων τους οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων :

- θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που συνοδεύουν καινούργια οχήματα ή τους καινούργιους κι­νητήρες σύμφωνα με το ΠΔ 431 /1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα, δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 7 παράγραφος 1 του ίδιου ΠΔ

- απαγορεύουν την ταξινόμηση, την πώληση, τη θέση σε κυκλοφορία και τη χρήση καινούργιων οχημάτων προωθημένων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου καθώς και την πώληση και τη χρήση καινούργιων κινητήρων, ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου, εφόσον οι εκπο­μπές αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανταποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α των πι­νάκων τού κεφαλαίου 6.2.1 του παραρτήματος Ι της ΚΥΑ 81160/861l91 (Β 574) , όπως τροποποιείται από την πα­ρούσα.

6. Από 1 ης Οκτωβρίου 2008 οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:

- δεν δύνανται πλέον να χορηγούν έγκριση ΕΚ τύπου ή να εκδίδουν το έγγραφο που προβλέπεται στην τελευταία περίπτωση του άρθρου 10_ παράγραφος 1 του ΠΔ 431 i 1983 (Α 160) όπως ισχύει σήμερα, και

- αρνούνται την χορήγησή εθνικής έγκρισης τύπου, για τύπους κινητήρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερί­ου και για τύπους οχημάτων προωθούμενων με κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου σrους οποίους οι εκπο­μπές των αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανταποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Β 1 των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1. του παραρτήματος 1 της ΚΥΑ 81160/861/91 (Β 574) , όπως τροποποιείται από την παρούσα.

7. Από 1 ης Οκτωβρίου 2009, και εξαιρουμένων των οχη­μάτων και κινητήρων που προορίζονται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες σε σχέση με την ΕΕ και των κινητήρων που τοποθετούνται σε εν χρήσει οχήματα εις αντικατάσrαση των κινητήρων τους οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων :

- θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που συ­νοδεύουν καινούργια οχήματα ή τους καινούργιους κι­νητήρες σύμφωνα με το ΠΔ 431/1983 (Α 160) όπως ισχύ­ει σήμερα, δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρ­θρου 7 παράγραφος 1 του ίδιου ΠΔ

- απαγορεύουν την ταξινόμηση, την πώληση, τη θέση σε κυκλοφορία και τη χρήση καινούργιων οχημάτών προ­ωθημένων με κινητήρα ανάφλεξής με συμπίεση ή αερίου καθώς και την πώληση και τη χρήση καινούργιων κινητή­ρων ανάφλεξης με συμπίεση ή αερίου.

εφόσον οι εκπομπές αερίων και σωματιδιακών ρύπων και η θολερότητα των καυσαερίων του κινητήρα δεν ανrα­ποκρίνονται στις οριακές τιμές που περιλαμβάνονται στη σειρά Α των πινάκων του κεφαλαίου 6.2.1 του παραρτή­ματος Ι της ΚΥΑ 81160/861 /91 (Β 574) , όπως τροποποιεί­ται από την παρούσα.

8. Σύμφωνα με την παράγραφο 1, οι κινητήρες που πλη­ρούν τις οικείες απαιτήσεις των παραρτημάτων της ΚΥΑ 811601861ί91 (8 57α) . όπως τροποποιείται με την παρούσα και τηρούν τις τιμές- στόχους εκπομπών που περιλαμβάνονται στη σειρά Γ των πινάκων του κεφαλαίου 62.1 του παραρπjματος Ι της ΚΥΑ 811601861/91 (Β 574) , όπως τροποποιείται από την παρούσα, Θεωρούνται ότι συμμορφούνται προς τις απαιτήσεις των παραγράφων 2 έως 7.

 

ΑΡΘΡΟ 3

Σύστημα διάγνωσης (OBD0 ή σύστημα μέτρησης (ΟΒΜ) για τον έλεγχο των εκπομπών καυσαερίων .

Από 1ης Οκτωβρίου 2005, τα νέου τύπου βαριά επαγ­γελματικά οχήματα και, από 1 ης Οκτωβρίου 2006, τα οχή­ματα όλων των τύπων εξοπλίζονται με ένα ενσωματωμένα σrο όχημα σύστημα διάγνωσης (OBD) ή με ένα ενσωμα­τωμένο στο όχημα σύστημα μέτρησης (ΟΒΜ) για τον έλεγχο των εκπομπών καυσαερίων.

ΑΡΘΡΟ 4

Λειτουργία των αντιρρυπανrικών διατάξεων.

 

Από 1ης Οκτωβρίου 2005 για τους νέους τύπους και από 1 ης Οκτωβρίου 2006για όλους τους τύπους, οι εγκρί­σεις τύπου που χορηγούνrαι για τα οχήματα και τους κι­νητήρες θα επιβεβαιώνουν και την καλή λειτουργία των αντιρρυπαντικών διατάξεων κατά τη διάρκεια της κανονι­κής διάρκειας ζωής ενός οχήματος ή κινητήρα.

ΑΡΘΡΟ 5

Τελικές Διατάξεις

1. Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσης τα κατωτέρω παραρτήματα 1 έως και Vll.

2. Η παρούσα απόφαση ισχύει από την ημέρα της δη­μοσίευσής της Στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Αθήνα, 30 Ιουλίου 2000

 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

ΓΙΑΝΝΟΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ

 

ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΕΡΕΛΗΣ

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

ΚΩΣΤΑΣ ΛΑΛΙΩΤΗΣ