EΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

 

 

 

 

ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Αρ. Φύλλου 764

 

31 ΔΕΚΕΜΒΡΊΟΥ 1992

 

 

ΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΣΕΙΣ

 

 

YΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ αριθ. 47271/3950/1992

Διαδικασία έγκρισης τύπου οχημάτων με κινητήρα και των ρυμουλκουμένων τους, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 92/53/ΕΟΚ του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της 18ης Ιουνίου 1992.

 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ

ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

 

Έχοντας υπόψη τις διατάξεις:

1. Tου άρθρου 84 του Κ.Ο.Κ., που κυρώθηκε με το Ν. 614/1977 (Α΄167) "περί κυρώσεως του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας".

2. Των άρθρων 1, παρ. 1 και 3 του Ν. 1338/1983 (Α΄34) "Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου" όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 6 του Ν. 1440/1984 (Α΄70) "Συμμετοχή της Ελλάδος στο κεφάλαιο στα αποθεματικά και στις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στο κεφάλαιο της Ευρωπαϊκής Κοινότητος Άνθρακος και Χάλυβος και του οργανισμού Εφοδιασμού ΕΥΡΑΤΟΜ" και του άρθρου 65 του Ν. 1892/1990 (Α΄ - 101).

3. Toυ Π.Δ. 431/1983 (Α΄ - 160) "Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της 70/156/ΕΟΚ οδηγίας του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της 6ης Φεβρουαρίου 1970,περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των Κρατών - μελών που αφορούν στην έγκριση των οχημάτων με κινητήρα και των ρυμουλκουμένων τους, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του Π.Δ. 395/1991 (Α΄142) σε συμμόρφωση με τις οδηγίες 87/358/ΕΟΚ και 87/403/ΕΟΚ του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

4. Την Υ- 1687/17.2.1992 Κοινή Απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας "περί καθορισμού αρμοδιοτήτων των Υφυπουργών Εθνικής Οικονομίας" (Β΄104).

5. Του άρθρου 29 Α του Ν. 1558/1985 "Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα" (Α΄137), που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 2081/1992 (Α΄154), αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

Σκοπός - Πεδίο εφαρμογής

1. Η παρούσα απόφαση αποσκοπεί στη συμμόρφωση με τις διατάξεις Ελληνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις της οδηγίας 92/53/ΕΟΚ του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της 18ης Ιουνίου 1992, σχετικά με τη διαδικασία έγκρισης τύπου των οχημάτων με κινητήρα και των ρυμουλκουμένων τους που δημοσιεύθηκε στην Ελληνική γλώσσα στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με αριθ. L225/10.8.92, σ. 1-62, η οποία και τροποποιεί τη βασική οδηγία 70/156/ΕΟκ του Συμβουλίου (ΕΕ αριθ. L42/23.2.79, σ. 1), όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις οδηγίες 87/358/ΕΟΚ (ΕΕ L192/11.7.87, σ. 51) και 87/403/ΕΟΚ (ΕΕ L220/8.8.87), σ. 44).

2. Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται στην έγκριση τύπου των οχημάτων με κινητήρα και των ρυμουλκουμένων τους, που κατασκευάζονται σε ένα ή περισσότερα στάδια καθώς και των συστημάτων κατασκευαστικών στοιχείων και χωριστών τεχνικών μονάδων που προορίζονται για χρήση σε τέτοιου είδους οχήματα και ρυμουλκούμενα.

Δεν εφαρμόζεται:

- στην έγκριση τύπου μεμονωμένων οχημάτων. Εν τούτοις, η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών-Επικοινωνιών η οποία χορηγεί τέτοιου είδους εγκρίσεις, δέχεται οποιαδήποτε ισχύουσα έγκριση τύπου συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου, χωριστής τεχνικής μονάδας ή ημιτελούς οχήματος που χορηγείται βάσει της παρούσας απόφασης και όχι δυνάμει άλλων σχετικών εθνικών διατάξεων.

- στα τετράκυκλα, κατά την έννοια του άρθρου 1 παράγραφος 3 της οδηγίας 92/61/ΕΟΚ του Συμβουλίου, σχετικά με την έγκριση τύπου των δίτροχων ή τρίτροχων οχημάτων με κινητήρα.

 

Άρθρο 2

Ορισμοί

 

Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης:

- ως "έγκριση τύπου" νοείται η διαδικασία σύμφωνα με την οποία η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών-Επικοινωνιών, πιστοποιεί ότι: ένας τύπος οχήματος, συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας πληροί τις σχετικές τεχνικές απαιτήσεις της παρούσας απόφασης ή επιμέρους οδηγίας/απόφασης περιλαμβανομένης στον εξαντλητικό κατάλογο του προσαρτήματος IV ή XI,

- ως "έγκριση τύπου σε πολλαπλά στάδια" νοείται η διαδικασία σύμφωνα με την οποία ένα ή περισσότερα κράτη μέλη πιστοποιούν ότι, ανάλογα με τη φάση ολοκλήρωσης, ένας ημιτελής ή ολοκληρωμένος τύπος οχήματος πληρεί τις σχετικές τεχνικές απαιτήσεις της παρούσας απόφασης,

- ως "όχημα" νοείται οποιοδήποτε όχημα με κινητήρα που πρoορίζεται για οδική χρήση ολοκληρωμένο ή ημιτελές, το οποίο έχει τουλάχιστον τέσσερις τροχούς και είναι σχεδιασμένο για μέγιστη ταχύτητα που υπερβαίνει τα 25 Κμ/Η και τα ρυμουλκούμενά του, εξαιρουμένων οχημάτων τα οποία κινούνται επί τροχιών, γεωργικών και δασικών ελκυστήρων, και όλων των κινητών μηχανισμών,

- ως "βασικό όχημα" νοείται οποιοδήποτε ημιτελές όχημα, του οποίου ο αναγνωριστικός αριθμός οχήματος διατηρείται και κατά τη διάρκεια των επόμενων σταδίων της διαδικασίας έγκρισης τύπου σε πολλαπλά στάδια,

- ως "ημιτελές όχημα" νοείται οποιοδήποτε όχημα το οποίο χρειάζεται να συμπληρωθεί με ένα τουλάχιστον περαιτέρω στάδιο προκειμένου να πληρούνται οι σχετικές απαιτήσεις της παρούσας απόφασης,

- ως "ολοκληρωμένο όχημα" νοείται εκείνο που προκύπτει από τη διαδικασία έγκρισης τύπου πολλαπλών σταδίων το οποίο πληροί όλες τις σχετικές απαιτήσεις της παρούσας απόφασης,

- ως "τύπος" οχήματος νοούνται τα οχήματα μιας κατηγορίας τα οποία είναι πανομοιότυπα τουλάχιστον ως προς τα ουσιώδη στοιχεία που προσδιορίζονται στο παράρτημα ΙΙ σημείο Β. Ένας τύπος οχήματος μπορεί να περιλαμβάνει διάφορες παραλλαγές και εκδόσεις, (βλέπε παράρτημα ΙΙ σημείο Β),

- ως "σύστημα" νοείται οποιοδήποτε σύστημα οχήματος όπως φρένα, εξοπλισμός ελέγχου εκπομπών, εσωτερικοί εξοπλισμοί κ.λπ. τα οποία πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις οποιασδήποτε από τις επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις.

- ως "κατασκευαστικό στοιχείο" νοείται κάθε διάταξη, όπως ένας προβολέας, που πρέπει να πληροί απαιτήσεις επιμέρους οδηγίας/απόφασης και προορίζεται να αποτελέσει τμήμα ενός οχήματος, η οποία μπορεί να λάβει χωριστή έγκριση τύπου ανεξάρτητα από το όχημα, εφόσον η επιμέρους οδηγία/απόφαση το προβλέπει ρητά,

- ως " χωριστή τεχνική μονάδα" νοείται μία διάταξη, όπως η πίσω προστατευτική διάταξη, που πρέπει να πληροί τις απαιτήσεις επιμέρους οδηγίας/απόφασης και προορίζεται να αποτελέσει τμήμα οχήματος, η οποία μπορεί να λάβει χωριστή έγκριση τύπου μόνο σε σχέση προς έναν ή περισσότερους συγκεκριμένους τύπους οχήματος, εφόσον η επιμέρους οδηγία/απόφαση το προβλέπει ρητά,

- ως "κατασκευαστής" νοείται το πρόσωπο ή ο οργανισμός ο οποίος είναι υπεύθυνος έναντι της αρμόδιας για τις εγκρίσεις τύπου αρχής για όλα τα θέματα που αφορούν τη διαδικασία έγκρισης τύπου και για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης της παραγωγής. Ο κατασκευαστής δεν είναι απαραίτητο να συμμετέχει άμεσα σε όλα τα στάδια της κατασκευής του οχήματος, συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας που αποτελούν το αντικείμενο της διαδικασίας έγκρισης,

- ως "αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου αρχή" νοείται η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών η οποία είναι υπεύθυνη για όλα τα θέματα που αφορούν την έγκριση τύπου ενός τύπου οχήματος, συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας, εκδίδει και (ενδεχομένως) ανακαλεί πιστοποιητικά έγκρισης τύπου, αναλαμβάνει την επικοινωνία με τις αντίστοιχες αρχές των άλλων κρατών μελών και ελέγχει τη συμμόρφωση του κατασκευαστού προς τις οικείες ρυθμίσεις παραγωγής,

- ως "τεχνική υπηρεσία" νοείται ο οργανισμός ή ο φορέας ο οποίος έχει ορισθεί ως εργαστήριο δοκιμών ή επιθεωρήσεων εξ ονόματος της αρμόδιας για τις εγκρίσεις τύπου αρχής του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών.

Η λειτουργία αυτή μπορεί να αναλαμβάνεται και από την ίδια την αρχή αυτή,

- ως "έγγραφο πληροφοριών" νοείται το έγγραφο που παρατίθεται στο παράρτημα Ι ή ΙΙΙ της παρούσας απόφασης ή στο αντίστοιχο παράρτημα επιμέρους οδηγίας/απόφασης, το οποίο καθορίζει τις πληροφορίες που πρέπει να χορηγεί ο αιτών,

- ως "φάκελος πληροφοριών" νοείται ο πλήρης φάκελος ή δελτίο δεδομένων σχεδίων, φωτογραφιών κ.λ.π. που υποβάλλονται από τον αιτούντα στην τεχνική υπηρεσία ή την αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου αρχή όπως καθορίζονται στο έγγραφο πληροφοριών,

- ως "πακέτο πληροφοριών" ο φάκελος πληροφοριών συν οποιεσδήποτε εκθέσεις δοκιμών ή άλλα έγγραφα τα οποία η τεχνική υπηρεσία ή η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου αρχή ΄χει προσθέσει στο φάκελο πληροφοριών κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των καθηκόντων της,

- ως "ευρετήριο του πακέτου πληροφοριών" νοείται το έγγραφο στο οποίο καταγράφονται τα περιεχόμενα του πακέτου πληροφοριών με κατάλληλη αρίθμηση ή άλλη σήμανση ώστε όλες οι σελίδες να ανευρίσκονται ευχερώς.

Άρθρο 3

Αίτηση έγκρισης τύπου

 

1. Η αίτηση έγκρισης τύπου οχήματος υποβάλλεται από τον κατασκευαστή στην αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου Διεύθυνση του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών. Η αίτηση συνοδεύεται από φάκελο πληροφοριών που περιλαμβάνει τις πληροφορίες οι οποίες απαιτούνται από το παράρτημα ΙΙΙ και από τα πιστοποιητικά έγκρισης τύπου για κάθε μία από τις εφαρμόσιμες επί μέρους οδηγίες/αποφάσεις όπως απαιτούν τα παραρτήματα ΙV ή ΧΙ. Εξάλλου, το πακέτο πληροφοριών σε σχέση με κάθε επί μέρους οδηγία/απόφαση τίθεται στη διάθεση της αρμόδιας για τις εγκρίσεις τύπου Διεύθυνσης μέχρι την ημερομηνία κατά την οποία η έγκριση τύπου είτε χορηγείται είτε απορρίπτεται.

2. Ως εξαίρεση προς την παράγραφο 1, στην περίπτωση όπου δεν υπάρχουν πιστοποιητικά έγκρισης τύπου για καμία από τις σχετικές επί μέρους οδηγίες/αποφάσεις, τα συνοδευτικά έγγραφα μιας αίτησης περιλαμβάνουν: φάκελο πληροφοριών που παρέχει τις πληροφορίες οι οποίες απαιτούνται από το παράρτημα Ι σε σχέση με τις επί μέρους οδηγίες/αποφάσεις που αναφέρονται στο παράρτημα ΙV ή ΧΙ και ενδεχομένως, στο μέρος ΙΙ του παραρτήματος ΙΙΙ.

3. Στην περίπτωση έγκρισης τύπου σε πολλαπλά στάδια οι πληροφορίες που πρέπει να χορηγηθούν περιλαμβάνουν:

- στο πρώτο στάδιο, τα μέρη εκείνα του φακέλου πληροφοριών και των πιστοποιητικών έγκρισης τύπου που απαιτούνται για ολοκληρωμένο όχημα, τα οποία αντιστοιχούν στο στάδιο ολοκλήρωσης του βασικού οχήματος,

- από το δεύτερο και εξής, τα μέρη εκείνα του φακέλου πληροφοριών και των πιστοποιητικών έγκρισης τύπου τα οποία αφορούν το τρέχον στάδιο κατασκευής και αντίγραφο του πιστοποιητικού έγκρισης τύπου για το ημιτελές όχημα το οποίο είχε εκδοθεί στο προηγούμενο στάδιο κατασκευής. Επί πλέον, ο κατασκευαστής υποβάλλει πλήρεις λεπτομέρειες των αλλαγών και προσθηκών που έχει επιφέρει στο ημιτελές όχημα.

4. Όλες οι αιτήσεις έγκρισης τύπου συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας υποβάλλονται από τον κατασκευαστή στην αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου Διεύθυνση του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών.

Η αίτηση συνοδεύεται από φάκελο πληροφοριών, του οποίου το περιεχόμενο δίδεται από το έγγραφο πληροφοριών της σχετικής επί μέρους οδηγίας/απόφασης.

5. Όλες οι αιτήσεις που αφορούν τύπο οχήματος, συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας υποβάλλονται σε ένα και μόνο κράτος μέλος. Για κάθε τύπο προς έγκριση υποβάλλεται ιδιαίτερη αίτηση.

 

Άρθρο 4

Διαδικασία έγκρισης τύπου

 

1. Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών χορηγεί:

α) έγκριση τύπου οχήματος:

- στους τύπους οχήματος που συμμορφώνονται προς τα στοιχεία του φακέλου πληροφοριών και πληρούν τις τεχνικές απαιτήσεις των σχετικών επί μέρους οδηγιών/αποφάσεων, όπως προβλέπεται στο παράρτημα IV,

- στους τύπους οχημάτων ειδικής χρήσης που αναφέρονται στο παράρτημα ΧΙ τα οποία συμμορφώνονται προς τα στοιχεία του φακέλου πληροφοριών και πληρούν τις τεχνικές απαιτήσεις των επί μέρους οδηγιών/αποφάσεων, όπως αναφέρονται στη σχετική στήλη του παραρτήματος ΧΙ.

Η διαδικασία πραγματοποιείται κατά το διαλαμβανόμενο στο παράρτημα V.

β) έγκριση τύπου σε πολλαπλά στάδια σε βασικούς, ημιτελείς ή ολοκληρωμένους τύπους οχημάτων οι οποίοι συμμορφώνονται προς τα στοιχεία του φακέλου πληροφοριών και πληρούν τις τεχνικές απαιτήσεις των σχετικών επί μέρους οδηγιών/αποφάσεων που ορίζονται στα παραρτήματα IV ή ΧΙ, ανάλογα με την κατάσταση ολοκλήρωσης του τύπου οχήματος.

Η διαδικασία αυτή εκτυλίσσεται κατά τα διαλαμβανόμενα στο παράρτημα XIV.

γ) έγκριση τύπου συστήματος στους τύπους οχημάτων που συμμορφώνονται προς τα στοιχεία του φακέλου πληροφοριών και πληρούν τις τεχνικές απαιτήσεις σχετικής επιμέρους οδηγίας/απόφασης.

δ) έγκριση τύπου κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας σε όλους τους τύπους κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας που συμμορφώνονται προς τα στοιχεία του φακέλου πληροφοριών και πληρούν τις τεχνικές απαιτήσεις που περιλαμβάνονται στη σχετική επιμέρους οδηγία/απόφαση η οποία προβλέπει ρητά τη δυνατότητα αυτή.

2. Ωστόσο, εάν η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, διαπιστώσει ότι όχημα, κατασκευαστικό στοιχείο ή χωριστή τεχνική μονάδα που συμμορφώνεται προς τις διατάξεις της παραγράφου 1 ενέχει, παρόλα αυτά, σοβαρό κίνδυνο για την οδική ασφάλεια, μπορεί να αρνηθεί την έκδοση έγκρισης τύπου. Πληροφορεί αμέσως τα άλλα κράτη μέλη και την Επιτροπή σχετικά, δηλώνοντας τους λόγους επί των οποίων βασίστηκε η απόφασή της.

3. Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών συμπληρώνει όλα τα ισχύοντα μέρη του πιστοποιητικού έγκρισης τύπου (του οποίου πρότυπα περιλαμβάνονται στο παράρτημα VI της παρούσας απόφασης και σε παράρτημα εκάστης των επιμέρους οδηγιών/αποφάσεων) για κάθε τύπο οχήματος, συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας που εγκρίνει. Επιπλέον συμπληρώνει και τα σχετικά τμήματα του δελτίου αποτελεσμάτων δοκιμών που επισυνάπτεται στο πιστοποιητικό έγκρισης τύπου του οχήματος (του οποίου πρότυπο περιλαμβάνεται στο παράρτημα VIΙ) και συντάσσει ή επαληθεύει τα περιεχόμενα του ευρετηρίου του πακέτου πληροφοριών. Τα πιστοποιητικά έγκρισης τύπου αριθμούνται σύμφωνα με τη μέθοδο που περιγράφεται στο παράρτημα VII. Το συμπληρωμένο πιστοποιητικό και τα συνημμένα έγγραφά του στέλνονται στον αιτούντα.

4. Σε περίπτωση όπου το προς έγκριση κατασκευαστικό στοιχείο ή χωριστή τεχνική μονάδα μπορεί να λειτουργήσει ή παρουσιάζει ειδικό χαρακτηριστικό μόνο σε συνδυασμό με άλλα μέρη του οχήματος και για το λόγο αυτό η συμμόρφωση προς μία ή περισσότερες απαιτήσεις μπορεί να επαληθευθεί μόνο όταν το προς έγκριση κατασκευαστικό στοιχείο ή χωριστή τεχνική μονάδα λειτουργεί σε συνδυασμό με άλλα μέρη του οχήματος, πραγματικά ή εξομοιωμένα, το πεδίο εφαρμογής της έγκρισης τύπου του κατασκευαστικού στοιχείου ή της χωριστής τεχνικής μονάδας πρέπει να περιορίζεται αναλόγως. Το πιστοποιητικό έγκρισης τύπου κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας αναφέρει στην περίπτωση αυτή τους ενδεχόμενους περιορισμούς στη χρήση του και τις τυχόν προϋποθέσεις εφαρμογής του. Η τήρηση των περιορισμών και προϋποθέσεων αυτών επαληθεύεται κατά το χρόνο έγκρισης τύπου του οχήματος.

5. Η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, στέλνει εντός ενός μηνός στις αντίστοιχες αρχές των άλλων κρατών μελών αντίγραφο του πιστοποιητικού έγκρισης τύπου του οχήματος (μαζί με τα προσαρτήματά του) για κάθε τύπο οχήματος του οποίου την έγκριση τύπου έχει χορηγήσει, απορρίψει ή αποσύρει.

6. Η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών στέλνει κάθε μήνα στις αντίστοιχες αρχές των άλλων κρατών μελών κατάλογο (που περιλαμβάνει τις λεπτομέρειες οι οποίες αναφέρονται στο παράρτημα ΧΙΙΙ) των εγκρίσεων τύπου συστημάτων, κατασκευαστικών στοιχείων ή χωριστών τεχνικών μονάδων τις οποίες έχει χορηγήσει, απορρίψει ή αποσύρει κατά τη διάρκεια του εν λόγω μήνα. Επιπλέον, αιτήσει της αρμόδιας για τις εγκρίσεις τύπου αρχής άλλου κράτους μέλους, στέλνει αμέσως αντίγραφο του πιστοποιητικού έγκρισης τύπου ή και του πακέτου πληροφοριών του συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας για κάθε τύπο συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας για τον οποίο έχει χορηγήσει, απορρίψει ή αποσύρει ένα πιστοποιητικό έγκρισης τύπου.

 

Άρθρο 5

Τροποποιήσεις των εγκρίσεων τύπου

 

1. Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, η οποία έχει χορηγήσει έγκριση τύπου λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα ώστε να ενημερώνεται σχετικά με οποιαδήποτε τροποποίηση στις λεπτομέρειες οι οποίες περιλαμβάνονται στο πακέτο πληροφοριών.

2. Η αίτηση τροποποίησης ή επέκτασης της έγκρισης τύπου υποβάλλεται αποκλειστικά στο κράτος μέλος το οποίο χορήγησε την αρχική έγκριση τύπου.

3. Στην περίπτωση έγκρισης τύπου συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας, εάν οι λεπτομέρειες που περιλαμβάνονται στο πακέτο πληροφοριών έχουν αλλάξει, η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών-Επικοινωνιών:

- εκδίδει αν χρειαστεί τις αναθεωρημένες σελίδες του πακέτου πληροφοριών, σημειώνοντας σε κάθε αναθεωρημένη σελίδα σαφώς τη φύση της τροποποίησης και την ημερομηνία επανέκδοσης. Σε κάθε αναθεώρηση, το ευρετήριο του πακέτου πληροφοριών (το οποίο επισυνάπτεται στο πιστοποιητικό έγκρισης) τροποποιείται αναλόγως ώστε να εμφαίνει τις ημερομηνίες των τελευταίων τροποποιήσεων.

- εκδίδει αναθεωρημένο πιστοποιητικό έγκρισης τύπου το οποίο συνοδεύεται από αριθμό επέκτασης εφόσον οποιεσδήποτε πληροφορίες που περιλαμβάνονται σε αυτό (εξαιρουμένων των προσαρτημάτων του) έχουν μεταβληθεί ή εφόσον οι απαιτήσεις της απόφασης έχουν μεταβληθεί από την τρέχουσα ημερομηνία της έγκρισης τύπου.

Το αναθεωρημένο πιστοποιητικό πρέπει να αναφέρει σαφώς το λόγο αναθεώρησης και την ημερομηνία επανέκδοσης.

Αν η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών εκτιμά ότι κάποια τροποποίηση πακέτου πληροφοριών καθιστά αναγκαίες νέες δοκιμές ή ελέγχους ενημερώνει σχετικά τον κατασκευαστή και εκδίδει τα προαναφερθέντα έγγραφα μόνο μετά την επιτυχή διεξαγωγή νέων δοκιμών ή ελέγχων.

4. Στην περίπτωση έγκρισης τύπου οχήματος, εάν τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο πακέτο πληροφοριών έχουν τροποποιηθεί, η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών-Επικοινωνιών:

- εκδίδει, αν απαιτείται, τις αναθεωρημένες σελίδες του πακέτου πληροφοριών, σημειώνοντας σε κάθε αναθεωρημένη σελίδα σαφώς τη φύση της τροποποίησης και την ημερομηνία επανέκδοσης. Σε κάθε περίπτωση έκδοσης αναθεωρημένων σελίδων τροποποιείται το ευρετήριο του πακέτου πληροφοριών (το οποίο επισυνάπτεται στο πιστοποιητικό έγκρισης) έτσι ώστε να εμφαίνονται οι ημερομηνίες των τελευταίων τροποποιήσεων.

- εκδίδει αναθεωρημένο πιστοποιητικό έγκρισης τύπου, το οποίο συνοδεύεται από αριθμό επέκτασης, εφόσον είτε απαιτούνται περαιτέρω επιθεωρήσεις, είτε έχει τροποποιηθεί οποιαδήποτε πληροφορία στο πιστοποιητικό έγκρισης τύπου (εξαιρουμένων των προσαρτημάτων του) ή εφόσον τα πρότυπα οιασδήποτε από τις επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις, που ισχύουν μέχρι την ημερομηνία από την οποία απαγορεύεται η πρώτη θέση σε λειτουργία έχουν μεταβληθεί από την τρέχουσα ημερομηνία της έγκρισης τύπου του οχήματος. Το νέο πιστοποιητικό αναφέρει σαφώς το λόγο επέκτασης και την ημερομηνία επανέκδοσης.

Αν η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών διαπιστώσει ότι κάποια τροποποίηση πακέτου πληροφοριών καθιστά απαραίτητες νέες επιθεωρήσεις ενημερώνει σχετικά τον κατασκευαστή και εκδίδει τα προαναφερθέντα έγγραφα μόνο μετά την επιτυχή διεξαγωγή νέων επιθεωρήσεων. Τα τροποποιημένα έγγραφα αποστέλλονται σε όλες τις άλλες αρμόδιες για τις εγκρίσεις τύπου αρχές των Κρατών-μελών εντός ενός μηνός.

5. Όταν η έγκριση τύπου ενός οχήματος δεν είναι πλέον έγκυρη λόγω του ότι δεν ισχύουν πλέον μια ή περισσότερες από τις εγκρίσεις τύπου που είχαν χορηγηθεί δυνάμει των ειδικών οδηγιών οι οποίες αναφέρονται στο σχετικό πακέτο πληροφοριών, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών η οποία χορήγησε αυτή την έγκριση τύπου το επισημαίνει, αναφέροντας τη σχετική ημερομηνία, στις αρμόδιες για τις εγκρίσεις αρχές των άλλων κρατών μελών ή τους γνωστοποιεί τον αριθμό αναγνώρισης του τελευταίου οχήματος που έχει παραχθεί σύμφωνα με το παλαιό πιστοποιητικό.

 

Άρθρο 6

Πιστοποιητικό συμμόρφωσης

 

1. O κατασκευαστής, ως κάτοχος της έγκρισης τύπου οχήματος εκδίδει πιστοποιητικό συμμόρφωσης (του οποίου πρότυπα περιλαμβάνονται στο παράρτημα ΙΧ) που συνοδεύει κάθε όχημα, πλήρες ή ημιτελές, που έχει κατασκευασθεί σύμφωνα με το εγκεκριμένο τύπο οχήματος. Στην περίπτωση ημιτελούς ή ολοκληρωμένου τύπου οχήματος, ο κατασκευαστής συμπληρώνει μόνο τα σημεία της σελίδας 2 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης τα οποία έχουν προστεθεί ή τροποποιηθεί κατά το τρέχον στάδιο έγκρισης τύπου, και ενδεχομένως, επισυνάπτει στο πιστοποιητικό αυτό όλα τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που είχαν εκδοθεί σε προηγούμενα στάδια.

2. Ωστόσο, είναι δυνατόν, για λόγους φορολόγησης ή έκδοσης άδειας κυκλοφορίας οχημάτων και αφού ενημερωθούν τρεις μήνες τουλάχιστον νωρίτερα η Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη, να ζητηθεί να προστεθούν στο πιστοποιητικό και τα στοιχεία που δεν αναφέρονται στο παράρτημα ΙΧ με την προϋπόθεση ότι στα στοιχεία αυτά αναφέρονται ρητά στο πακέτο πληροφοριών ή μπορούν να προκύψουν από απλό υπολογισμό με βάση το πακέτο αυτό.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες μπορούν επίσης να ζητήσουν να συμπληρωθεί το πιστοποιητικό συμμόρφωσης που περιέχεται στο παράρτημα ΙΧ έτσι ώστε να εμφαίνονται καλύτερα τα αναγκαία και επαρκή στοιχεία για τους σκοπούς της φορολόγησης και της έκδοσης άδειας κυκλοφορίας από τις αρμόδιες εθνικές αρχές.

3. Ο κατασκευαστής, ως κάτοχος πιστοποιητικού έγκρισης τύπου για ένα κατασκευαστικό στοιχείο ή μία χωριστή τεχνική ενότητα, επιθέτει σε κάθε κατασκευαστικό στοιχείο ή τεχνική ενότητα που παράγεται σύμφωνα με τον εγκεκριμένο τύπο, το βιομηχανικό ή εμπορικό σήμα του, την ένδειξη του τύπου ή/και, εφόσον προβλέπεται από την ειδική οδηγία/απόφαση, το σήμα ή τον αριθμό της έγκρισης τύπου. Ωστόσο, στην τελευταία αυτή περίπτωση ο κατασκευαστής μπορεί να επιλέξει να μην επιθέσει το βιομηχανικό ή εμπορικό σήμα του ή την ένδειξη του τύπου.

4. Ο κατασκευαστής, ως κάτοχος πιστοποιητικού έγκρισης τύπου, το οποίο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 παράγραφος 4, περιλαμβάνει περιορισμούς χρήσης, χορηγεί με κάθε παραγόμενο κατασκευαστικό στοιχείο ή χωριστή τεχνική μονάδα λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τους περιορισμούς αυτούς και αναφέρει τις προϋποθέσεις τοποθέτησης.

 

Άρθρο 7

Άδεια κυκλοφορίας και θέση σε λειτουργία

 

1. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών χορηγούν άδεια κυκλοφορίας, επιτρέπουν την πώληση ή θέση σε λειτουργία νέων οχημάτων βάσει της κατασκευής και λειτουργίας τους, μόνον εφόσον συνοδεύονται από ισχύον πιστοποιητικό συμμόρφωσης. Στην περίπτωση ημιτελών οχημάτων, οι αρμόδιες υπηρεσίες επιτρέπουν μεν την πώλησή τους αλλά μπορούν να αρνηθούν τη χορήγηση μόνιμης άδειας κυκλοφορίας και τη θέση σε λειτουργία τους ενόσω δεν είναι ολοκληρωμένα.

2. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών επιτρέπουν την πώληση ή θέση σε λειτουργία κατασκευαστικών στοιχείων ή χωριστών τεχνικών μονάδων μόνον εφόσον πληρούν τις απαιτήσεις της σχετικής ειδικής οδηγίας/απόφασης και τις απαιτήσεις που αναφέρονται στο άρθρο 6 παράγραφος 3. Τούτο δεν εφαρμόζεται σε κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν σε οχήματα τα οποία εν όλω ή εν μέρει εξαιρούνται ή δεν καλύπτονται από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης.

3. Εάν η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών διαπιστώσει ότι οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες συγκεκριμένου τύπου ενέχουν σοβαρό κίνδυνο για την οδική ασφάλεια αν και συνοδεύονται από ισχύον πιστοποιητικό συμμόρφωσης ή φέρουν κατάλληλο σήμα, μπορεί, για μέγιστο χρονικό διάστημα έξι μηνών, να αρνηθεί τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών ή, να απαγορεύσει την πώληση ή θέση σε λειτουργία στην Ελληνική Επικράτεια τέτοιων οχημάτων, κατασκευαστικών στοιχείων ή χωριστών τεχνικών μονάδων. Ενημερώνει αμέσως τα άλλα κράτη μέλη και την Επιτροπή δηλώνοντας τους λόγους στους οποίους βασίσθηκε η απόφασή του.

Εάν το κράτος μέλος το οποίο χορήγησε την έγκριση τύπου αμφισβητήσει τον προβαλλόμενο κίνδυνο για την οδική ασφάλεια, τότε η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών με την αντίστοιχη αρμόδια υπηρεσία του άλλου κράτους μέλους επιδιώκουν τη ρύθμιση της διαφοράς. Η Επιτροπή τηρείται ενήμερη και, ενδεχομένως, οργανώνει κατάλληλες διαβουλεύσεις με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας.

 

Άρθρο 8

Εξαιρέσεις και εναλλακτικές διαδικασίες.

 

1. Οι απαιτήσεις του άρθρου 7 παράγραφος 1, δεν ισχύουν σε:

- οχήματα που προορίζονται για χρήση από τις ένοπλες δυνάμεις, πολιτική άμυνα, πυροσβεστικές υπηρεσίες και δυνάμεις υπεύθυνες για την τήρηση της δημόσιας τάξης,

- οχήματα εγκριθέντα σύμφωνα με την παράγραφο 2.

2. Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών μπορεί, αιτήσει του κατασκευαστή, να απαλλάξει από την εφαρμογή μιας ή περισσότερων διατάξεων μιας ή περισσοτέρων από τις επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις.

α) Οχήματα παραγόμενα σε μικρές σειρές.

Στην περίπτωση αυτή, ο αριθμός οχημάτων μιας οικογένειας τύπων που λαμβάνουν άδεια κυκλοφορίας ή πωλούνται ή τίθενται σε λειτουργία κατ' έτος στην Ελληνική Επικράτεια, περιορίζεται κατ΄ανώτατο όριο στον αριθμό μονάδων που αναφέρεται στο παράρτημα ΧΙΙ. Κάθε χρόνο αποστέλλεται στην Επιτροπή κατάλογος των εγκρίσεων τύπου αυτών. Η αρμόδια υπηρεσία που χορηγεί παρόμοια έγκριση τύπου αποστέλλει αντίγραφο του πιστοποιητικού έγκρισης τύπου και των συνημμένων εγγράφων του στις αρμόδιες για τις εγκρίσεις τύπου αρχές των άλλων κρατών μελών που έχει προσδιορίσει ο κατασκευαστής, δηλώνοντας τη φύση των εξαιρέσεων που έχουν επιτραπεί. Εντός τριών μηνών τα εν λόγω κράτη μέλη αποφασίζουν κατά πόσον και για ποιό αριθμό μονάδων, δέχονται την έγκριση τύπου για οχήματα που πρόκειται να λάβουν άδεια κυκλοφορίας στο έδαφός τους. Για τους σκοπούς των εγκρίσεων τύπου που χορηγούνται σύμφωνα με το παρόν στοιχείο α) οι απαιτήσεις των άρθρων 3, 4, 5, 6, 10 και 11 εφαρμόζονται εφόσον κρίνεται σκόπιμο από την αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου αρχή. Όταν χορηγείται παρέκκλιση σύμφωνα με το παρόν στοιχείο α) η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών μπορεί να ζητήσει να θεσπιστούν οι κατάλληλες εναλλακτικές διατάξεις.

β) Οχήματα τέλους σειράς.

1. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών δύνανται, εντός των ποσοτικών ορίων που περιέχονται στο παράρτημα ΧΙΙ σημείο Β και για περιορισμένη διάρκεια, να χορηγούν άδειες κυκλοφορίας και να επιτρέπουν την πώληση ή τη θέση σε κυκλοφορία νέων οχημάτων σύμφωνων προς ένα τύπο οχήματος η έγκριση του οποίου δεν ισχύει πλέον σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 5.

Η διάταξη αυτή εφαρμόζεται μόνο στα οχήματα τα οποία:

- ευρίσκονται στο έδαφος της Κοινότητας και

- συνοδεύονται από ισχύον πιστοποιητικό συμμόρφωσης χορηγηθέν όταν ίσχυε ακόμη η έγκριση τύπου του εν λόγω τύπου οχήματος, αλλά δεν είχαν ακόμα λάβει άδεια κυκλοφορίας ή δεν είχαν τεθεί σε λειτουργία πριν από τη λήξη ισχύος της εν λόγω έγκρισης.

Η δυνατότητα αυτή περιορίζεται σε μια περίοδο 12 μηνών για τα έτοιμα οχήματα και σε περίοδο 18 μηνών για τα οχήματα που έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή τους, από την ημερομηνία κατά την οποία παύει να ισχύει η έγκριση τύπου.

2. Προκειμένου να εφαρμοσθεί η παράγραφος 1 σε έναν ή περισσότερους τύπους οχημάτων μιας συγκεκριμένης κατηγορίας, ο κατασκευαστής υποβάλλει αίτηση στις αρμόδιες αρχές του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών που χορήγησε έγκρισή του ή των τύπων των αντίστοιχων οχημάτων πριν από την έναρξη ισχύος των επιμέρους οδηγιών ή των τροποποιήσεών τους.

Στην αίτηση πρέπει να προσδιορίζονται οι τεχνικοί ή/και οικονομικοί λόγοι που την αιτιολογούν.

Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, αν δεχθεί την αίτηση πρέπει να κοινοποιήσει εντός μηνός στις αρμόδιες αρχές των άλλων κρατών μελών το περιεχόμενο και τους λόγους των παρεκκλίσεων που χορηγούνται στον κατασκευαστή καθώς και τις πληροφορίες που προβλέπει το άρθρο 5 παράγραφος 5.

Το Υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών, το οποίο αφορά η θέση σε λειτουργία αυτών των τύπων οχημάτων, αναλαμβάνει τον έλεγχο της εκ μέρους του κατασκευαστή τήρησης των διατάξεων που προβλέπονται από το παράρτημα ΧΙΙ σημείο Β.

Το Υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών κοινοποιεί κάθε χρόνο στην Επιτροπή έναν κατάλογο παρεκκλίσεων, με την αιτιολογία τους.

γ) Οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες που έχουν σχεδιασθεί σύμφωνα με τεχνολογίες ή αρχές εκ φύσεως ασυμβίβαστες προς μία ή περισσότερες απαιτήσεις μιας ή περισσότερων από τις ειδικές οδηγίες/αποφάσεις.

Όσον αφορά αυτά τα οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, που χορηγεί την έγκριση τύπου απευθύνει εντός μηνός αντίγραφο του εγγράφου της έγκρισης, συνοδευόμενο από τα παραρτήματά της, στις αρμόδιες για την έγκριση τύπου αρχές των άλλων κρατών μελών και αποστέλλει αμέσως στην Επιτροπή έκθεση με τα ακόλουθα στοιχεία:

- το λόγο για τον οποίο η οικεία τεχνολογία ή αρχή καθιστά το όχημα, το κατασκευαστικό στοιχείο ή την τεχνική μονάδα ασυμβίβαστα με τις απαιτήσεις μιας ή περισσότερων από τις ειδικές οδηγίες/αποφάσεις.

- περιγραφή των προβλημάτων ασφαλείας και προστασίας περιβάλλοντος και των μέτρων που ελήφθησαν,

- περιγραφή των δοκιμών και των αποτελεσμάτων τους που καταδεικνύουν επίπεδο ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος τουλάχιστον ισοδύναμο με αυτό που εξασφαλίζουν οι απαιτήσεις μιας ή περισσοτέρων των επιμέρους σχετικών οδηγιών/αποφάσεων,

- προτάσεις τροποποιήσεων των σχετικών επιμέρους οδηγιών/αποφάσεων ή προτάσεις νέων επιμέρους οδηγιών/αποφάσεων, αναλόγως.

Η Επιτροπή, σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο 13 της οδηγίας 92/53/ΕΟΚ, αποφασίζει την έγκριση ή μη της έκθεσης.

Εάν η Επιτροπή εγκρίνει την έκθεση, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών μπορεί να εκδώσει την έγκριση τύπου σύμφωνα με την παρούσα απόφαση και η Επιτροπή λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα για να προσαρμόσει τις επιμέρους οδηγίες που αποτέλεσαν αντικείμενο της παρέκκλισης. Η ισχύς τέτοιων εγκρίσεων τύπου περιορίζεται σε 24 μήνες, αλλά μπορεί να παραταθεί από την Επιτροπή αιτήσει του κράτους μέλους το οποίο χορήγησε την έγκριση τύπου.

3. Τα πιστοποιητικά έγκρισης τύπου που εκδίδονται σύμφωνα με την παράγραφο 2 και των οποίων τα υποδείγματα περιλαμβάνονται στο παράρτημα VI, δεν δύνανται να φέρουν τον τίτλο "Πιστοποιητικό έγκρισης τύπου οχήματος ΕΟΚ", εκτός από την περίπτωση της παραγράφου 2 στοιχείο γ) παραπάνω, εφόσον η Επιτροπή έχει εγκρίνει τη σχετική έκθεση.

 

Άρθρο 9

Αποδοχή ισοδυνάμων εγκρίσεων τύπου.

 

1. Η ισοδυναμία μεταξύ των προϋποθέσεων ή διατάξεων έγκρισης τύπου συστημάτων, κατασκευαστικών στοιχείων και χωριστών τεχνικών μονάδων που θεσπίζονται από την παρούσα απόφαση και των διαδικασιών που προβλέπονται από διεθνείς κανονισμούς ή κανονισμούς τρίτων χωρών, στο πλαίσιο πολυμερών ή διμερών συμφωνιών μεταξύ της Κοινότητας και των τρίτων χωρών, αποφασίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 9 της οδηγίας 92/53/ΕΟΚ.

2. Αναγνωρίζεται η ισοδυναμία διεθνών κανονισμών που περιλαμβάνονται στο παράρτημα IV μέρος ΙΙ με τις αντίστοιχες επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις. Η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών δέχεται εγκρίσεις χορηγούμενες σύμφωνα με τέτοιους κανονισμούς και, ενδεχομένως, τα σχετικά σήματα έγκρισης, αντί των αντιστοίχων εγκρίσεων ή/και σημάτων που προβλέπονται από τις αντίστοιχες επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις. Οι ανωτέρω διεθνείς κανονισμοί πρέπει να είναι δημοσιευμένοι στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

Άρθρο 10

Μέτρα συμμόρφωσης της παραγωγής.

 

1. Το Υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών το οποίο χορηγεί έγκριση τύπου λαμβάνει τα προβλεπόμενα στο παράρτημα Χ μέτρα ως προς την έγκριση αυτή ώστε να επαληθεύει, εν ανάγκη σε συνεργασία με τις αρμόδιες για τις εγκρίσεις αρχές των άλλων κρατών μελών, τη λήψη των κατάλληλων μέτρων που εξασφαλίζουν ότι τα παραγόμενα οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες, συμμορφώνονται προς τον εγκεκριμένο τύπο.

2. Το Υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών το οποίο χορηγεί έγκριση τύπου λαμβάνει τα προβλεπόμενα στο παράρτημα Χ μέτρα ως προς την έγκριση αυτή ώστε να επαληθεύει, εν ανάγκη σε συνεργασία με τις αρμόδιες για τις εγκρίσεις αρχές των άλλων κρατών μελών, ότι τα μέτρα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 εξακολουθούν να είναι επαρκή και ότι τα κατασκευαζόμενα οχήματα, συστήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες, εξακολουθούν να συμμορφώνονται προς τον εγκεκριμένο τύπο. Η επαλήθευση της συμμόρφωσης της παραγωγής προς τον εγκεκριμένο τύπο περιορίζεται στις διαδικασίες που περιγράφονται στο παράρτημα Χ, σημείο 2 και στις επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις που περιέχουν ειδικές απαιτήσεις.

Άρθρο 11

Μη συμμόρφωση προς τον εγκεκριμένο τύπο

 

1. Συμμόρφωση προς τον εγκεκριμένο τύπο δεν υπάρχει όταν διαπιστώνεται η ύπαρξη αποκλίσεων από τα στοιχεία, του πιστοποιητικού έγκρισης τύπου ή/και του πακέτου πληροφοριών, που δεν έχουν εγκριθεί από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών που χορήγησε την έγκριση τύπου σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφοι 3 ή 4. Ένα όχημα δεν θεωρείται ότι αποκλίνει από τον εγκεκριμένο τύπο όταν έχουν τηρηθεί οι τυχόν ανοχές που προβλέπονται από επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις.

2. Εάν η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών η οποία έχει χορηγήσει έγκριση τύπου διαπιστώσει ότι οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες που συνοδεύονται από πιστοποιητικό συμμόρφωσης ή φέρουν σήμα έγκρισης τύπου δεν συμμορφώνονται προς τον εγκεκριμένο τύπο, λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα ώστε να διασφαλίσει ότι, τα κατασκευαζόμενα οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες, θα συμμορφώνονται και πάλι προς τον εγκεκριμένο τύπο. Η αρμόδια για τις εγκρίσεις αρχή κοινοποιεί στις αντίστοιχες αρχές των άλλων κρατών μελών τα ληφθέντα μέτρα τα οποία μπορούν να φθάσουν μέχρι την απόσυρση της έγκρισης τύπου.

3. Εάν το Υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών διαπιστώσει ότι οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες που συνοδεύονται από πιστοποιητικό συμμόρφωσης ή φέρουν σήμα έγκρισης τύπου δεν συμμορφώνονται προς τον εγκεκριμένο τύπο, μπορεί να ζητήσει από το κράτος μέλος το οποίο χορήγησε την έγκριση τύπου να επαληθεύει ότι τα παραγόμενα οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία ή χωριστές τεχνικές μονάδες, συμμορφώνονται προς τον εγκεκριμένο τύπο. Η επαλήθευση διενεργείται το συντομότερο δυνατό και οπωσδήποτε μέσα σε έξι μήνες από την ημερομηνία της αίτησης.

4. Στην περίπτωση:

- έγκρισης τύπου οχήματος όπου η μη συμμόρφωση οχήματος προκύπτει αποκλειστικά από τη μη συμμόρφωση συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας ή

- έγκρισης τύπου σε πολλαπλά στάδια όπου η μη συμμόρφωση ολοκληρωμένου οχήματος προκύπτει αποκλειστικά από τη μη συμμόρφωση συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας η οποία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του ημιτελούς οχήματος, ή του ιδίου του ημιτελούς οχήματος,

η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου οχημάτων αρχή ζητά από το κράτος μέλος το οποίο χορήγησε την έγκριση τύπου συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου, χωριστής τεχνικής μονάδας ή ημιτελούς οχήματος να πράξει τα δέοντα ώστε να διασφαλίσει ότι τα παραγόμενα οχήματα συμμορφώνονται και πάλι προς τον εγκεκριμένο τύπο.

Τα σχετικά μέτρα λαμβάνονται το συντομότερο δυνατόν και οπωσδήποτε εντός έξι μηνών από την ημερομηνία της αίτησης, ενδεχομένως σε συνεργασία με το κράτος μέλος το οποίο υποβάλλει την αίτηση.

Όταν διαπιστώνεται έλλειψη συμμόρφωσης, οι αρμόδιες για τις εγκρίσεις τύπου αρχές του κράτους μέλους το οποίο έχει χορηγήσει την έγκριση τύπου συστήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας ή την έγκριση ημιτελούς οχήματος λαμβάνει τα μέτρα που αναφέρονται την παράγραφο 2.

5. Οι αρμόδιες για τις εγκρίσεις αυτές των κρατών μελών ενημερώνονται αμοιβαία, εντός ενός μηνός, σχετικά με οποιαδήποτε απόσυρση έγκρισης τύπου και για τους λόγους ενός τέτοιου μέτρου.

6. Εάν το κράτος μέλος το οποίο έχει χορηγήσει έγκριση τύπου αμφισβητήσει την κοινοποιηθείσα έλλειψη συμμόρφωσης τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη προσπαθούν να διευθετήσουν τη διαφορά. Η Επιτροπή τηρείται ενήμερη και, ενδεχομένως, οργανώνει κατάλληλες διαβουλεύσεις προς επίλυση της διαφοράς.

 

Άρθρο 12

Κοινοποίηση αποφάσεων και ένδικα μέσα

 

Όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται σύμφωνα με τις διατάξεις οι οποίες εγκρίνονται κατ' εφαρμογή της παρούσας απόφασης και απορρίπτουν ή αποσύρουν έγκριση τύπου, αρνούνται τη χορήγηση αδείας κυκλοφορίας ή απαγορεύουν την πώληση, πρέπει να αναφέρουν λεπτομερώς τους λόγους επί των οποίων βασίζονται.

Η απόφαση κοινοποιείται στο ενδιαφερόμενο μέρος το οποίο, ταυτόχρονα, ενημερώνεται και για τα ένδικα μέσα που του παρέχονται από τους ισχύοντες νόμους και για την προθεσμία άσκησής τους.

 

Άρθρο 13

Προσαρμογή των παραρτημάτων

 

1. Στην "επιτροπή" των αντιπροσώπων των κρατών μελών που προεδρεύεται από αντιπρόσωπο της Επιτροπής, ορίζεται ως εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου ο Προϊστάμενος της αρμόδιας Διεύθυνσης για τις εγκρίσεις τύπου του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, ο οποίος ορίζει και τον αναπληρωτή του.

Ενημερώνεται σχετικά η "επιτροπή" για τα ονόματα των Ελλήνων αντιπροσώπων.

2. Όλες οι τροποποιήσεις που απαιτούνται για την προσαρμογή:

- των παραρτημάτων της παρούσας απόφασης,

- των διατάξεων των επιμέρους οδηγιών/αποφάσεων, εκτός εάν οι οδηγίες αυτές προβλέπουν αντίθετες διατάξεις,

εγκρίνονται σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στις παρ. 3 και 4 του άρθρου 13 της οδηγίας 92/53/ΕΟΚ του Συμβουλίου.

Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται επίσης κατά την εισαγωγή στις επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις διατάξεων σχετικών με την έγκριση τύπου χωριστών τεχνικών μονάδων.

Άρθρο 14

Κοινοποίηση των αρμοδίων για τις εγκρίσεις τύπου αρχών και τεχνικών υπηρεσιών.

 

1. Το Υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών κοινοποιεί στην Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη τα ονόματα και τις διευθύνσεις:

- των αρμοδίων για τις εγκρίσεις τύπου αρχών και, ενδεχομένως, τους τομείς αρμοδιότητάς τους και

- των τεχνικών υπηρεσιών τις οποίες έχει ορίσει, διευκρινίζοντας το είδος των διαδικασιών δοκιμών που έχει αναλάβει καθεμία από αυτές Οι κοινοποιημένες υπηρεσίες πρέπει να πληρούν τα εναρμονισμένα πρότυπα για τη λειτουργία των εργαστηρίων δοκιμών (ΕΝ 45001), υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

ι) ένας κατασκευαστής δεν μπορεί να ορίζεται ως τεχνική υπηρεσία εκτός από τις περιπτώσεις όπου οι επιμέρους οδηγίες/αποφάσεις το προβλέπουν ρητώς,

ιι) για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης δεν θεωρείται εξαιρετικό για μια τεχνική υπηρεσία να χρησιμοποιεί εξωτερικό εξοπλισμό, εφόσον η αρμόδια για τις εγκρίσεις τύπου αρχή έχει συμφωνήσει.

2. Μια κοινοποιημένη υπηρεσία τεκμαίρεται μεν ότι πληροί το εναρμονισμένο πρότυπο αλλά, ενδεχομένως, η Επιτροπή μπορεί να ζητήσει από το Υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών να το αποδείξει.

Υπηρεσίες τρίτων χωρών κοινοποιούνται ως διορισμένη τεχνική υπηρεσία μόνο στο πλαίσιο διμερούς ή πολυμερούς συμφωνίας μεταξύ της Κοινότητας και της τρίτης χώρας.

 

Άρθρο 15

Εφαρμογή των διατάξεων

 

1. Όσον αφορά την έγκριση τύπου οχήματος, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, εφαρμόζουν την παρούσα απόφαση μόνο για οχήματα της κατηγορίας Μ1 εξοπλισμένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ως ότου τροποποιηθούν τα παραρτήματα σύμφωνα με τις διατάξεις αυτής της απόφασης, προκειμένου να επεκταθεί το πεδίο εφαρμογής της και στα οχήματα της κατηγορίας Μ1 που είναι εξοπλισμένα με άλλους κινητήρες εκτός από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς και σε άλλες κατηγορίες οχημάτων. Εν τω μεταξύ, οι διατάξεις του Π.Δ. 431/1983, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του Π.Δ. 395/1991, εφαρμόζονται για τις εγκρίσεις τύπου οχημάτων άλλων κατηγοριών.

2. Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 1995 για τα πλήρη οχήματα και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 1997 για τα ολοκληρωμένα οχήματα σύμφωνα με τη διαδικασία έγκρισης τύπου σε πολλαπλά στάδια, εφαρμόζονται οι διατάξεις αυτής της απόφασης, μόνο αιτήσει του κατασκευαστού. Εν τω μεταξύ η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, χορηγεί εθνικές εγκρίσεις τύπου και επιτρέπει την κυκλοφορία, πώληση και θέση σε λειτουργία οχημάτων, κατασκευαστικών στοιχείων και χωριστών τεχνικών μονάδων σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 431/1983, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του Π.Δ. 395/1991.

3. Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 1995 για τα πλήρη οχήματα και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 1997 για τα ολοκληρωμένα οχήματα σύμφωνα με τη διαδικασία έγκρισης τύπου σε πολλαπλά στάδια, όπως προβλέπεται από την παρούσα απόφαση, δεν εφαρμόζεται σε οχήματα, κατασκευαστικά στοιχεία και χωριστές τεχνικές μονάδες που ανήκουν σε τύπο που έχει λάβει εθνική έγκριση τύπου πριν από την 1η Ιανουαρίου 1996 ή την 1η Ιανουαρίου 1998, αντίστοιχα, ή σε τύπο στον οποίο ένα κράτος μέλος έχει εκδώσει άδεια κυκλοφορίας ή έχει επιτρέψει την πώληση και θέση σε λειτουργία πριν από την 1η Ιανουαρίου 1996 ή την 1η Ιανουαρίου 1998, αντίστοιχα.

Οι εγκρίσεις τύπου που χορηγούνται σύμφωνα με τις επιμέρους οδηγίες που αποτελούν μέρος της προαναφερόμενης εθνικής έγκρισης τύπου, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν μετά τις 31 Δεκεμβρίου 1997 για τα πλήρη οχήματα και μετά τις 31 Δεκεμβρίου 1999 για τα ολοκληρωμένα οχήματα σύμφωνα με τη διαδικασία έγκρισης τύπου σε πολλαπλά στάδια, εκτός εάν πληρούται μία από τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 5 παράγραφος 3 δεύτερο εδάφιο της οδηγίας 70/156/ΕΟΚ όπως τροποποιήθηκε από την παρούσα απόφαση.

4. Με την επιφύλαξη του άρθρου 8 παράγραφος 2 στοιχεία α) και της οδηγίας 70/156/ΕΟΚ, όπως τροποποιήθηκε από την παρούσα απόφαση, οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 δεν επιτρέπουν την απόκλιση από οποιαδήποτε διάταξη επιμέρους οδηγίας/απόφασης η οποία θεσπίζει απαιτήσεις βασιζόμενες σε πλήρη εναρμόνιση σχετικά με την έγκριση τύπου και την αρχική θέση σε λειτουργία οχήματος, κατασκευαστικού στοιχείου ή χωριστής τεχνικής μονάδας.

Άρθρο 16

Παραρτήματα

 

Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης, κατάλογος παραρτημάτων και παραρτήματα τα οποία έχουν ως ακολούθως:

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ

Παράρτημα Ι: Πλήρης κατάλογος πληροφοριών για τους σκοπούς της έγκρισης τύπου οχήματος

Παράρτημα ΙI: Ορισμός των κατηγοριών και τύπων οχημάτων

Παράρτημα ΙII: Δελτίο πληροφοριών για τους σκοπούς της έγκρισης ΕΟΚ τύπου οχήματος

Παράρτημα ΙV: Κατάλογος απαιτήσεων για τους σκοπούς της έγκρισης τύπου οχήματος

Παράρτημα V: Διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται κατά την έγκριση τύπου οχήματος

Παράρτημα VΙ: Πιστοποιητικό έγκρισης ΕΟΚ τύπου οχήματος

Παράρτημα VIΙ: Σύστημα αρίθμησης

Παράρτημα VIIΙ: Αποτελέσματα δοκιμών

Παράρτημα ΙX: Πιστοποιητικό συμμόρφωσης ΕΟΚ

Παράρτημα X: Διαδικασίες συμμόρφωσης παραγωγής

Παράρτημα XΙ: Φύση των οχημάτων για ειδικούς σκοπούς και ισχύουσες διατάξεις

Παράρτημα XIΙ: Όρια των μικρών σειρών και του τέλους σειράς

Παράρτημα XIIΙ: Κατάλογος εγκρίσεων που εκδόθηκαν βάσει επιμέρους οδηγιών

Παράρτημα XΙV: Διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται κατά την έγκριση τύπου σε πολλαπλά στάδια

 

Άρθρο 17

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

 

Άρθρο 18

Από τις διατάξεις αυτής της απόφασης δεν προκαλείται δαπάνησε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

 

Αθήνα, 17 Δεκεμβρίου 1992

 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

 


ΥΦΥΠ. ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΟΥΣΗΣ

 

ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Θ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ