ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ

 

ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

 

Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις της με αριθμό 92/6/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 10ης Φεβρουαρίου 1992

 

ΜΕΡΟΣ 1

 

Άρθρο 103

(άρθρο 1 παρ. 2 της ΚΥΑ 39622/3313/1992)

 

1. Για τους σκοπούς του παρόντος μέρους, νοείται ως όχημα με κινητήρα κάθε αυτοπροωθούμενο όχημα το οποίο ανήκει σε μία από τις ακόλουθες κατηγορίες και το οποίο προορίζεται για οδική κυκλοφορία, διαθέτει τέσσερις τουλάχιστον τροχούς και έχει εκ κατασκευής μέγιστη ταχύτητα που υπερβαίνει τα 25 ΚΜ. /Η :

οχήματα της κατηγορίας Μ3 με μέγιστο βάρος άνω των 10 τόνων

οχήματα της κατηγορίας Ν3.

Οι κατηγορίες Μ3 και Ν3 είναι οριζόμενες στο Παράρτημα I του Πρώτου Κεφαλαίου

Άρθρο 104

(άρθρο 2 της ΚΥΑ 39622/3313/1992)

 

Οι κατηγορίες Μ3 και Ν3 τίθενται σε οδική κυκλοφορία, σύμφωνα με το άρθρο 84 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, μόνο εφόσον διαθέτουν διάταξη που περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητά τους στα 100 ΚΜ/Η.

 

Άρθρο 105

(άρθρο 3 της ΚΥΑ 39622/3313/1992)

 

Τα οχήματα με κινητήρα της κατηγορίας Ν3 που αναφέρονται στο άρθρο 84 της παρούσας απόφασης τίθενται σε οδική κυκλοφορία, σύμφωνα με το άρθρο 84 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, μόνο εφόσον διαθέτουν διάταξη που περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα τους στα 90 ΚΜ/Η.

Λαμβάνοντας υπόψη την παραδεκτή, στο παρόν στάδιο τεχνολογικής εξέλιξη, τεχνική ανοχή μεταξύ του επιπέδου στο οποίο είναι ρυθμισμένη η διάταξη και της πραγματικής ταχύτητας κυκλοφορίας , η μέγιστη ταχύτητα στη διάταξη αυτή θα είναι ρυθμισμένη στα 85ΚΜ/Η .

Για τα οχήματα που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών και τα οποία προορίζονται αποκλειστικά για την κυκλοφορία επικινδύνων εμπορευμάτων μπορεί η μέγιστη ταχύτητα στη διάταξη περιορισμού ταχύτητας να καθορισθεί, με σχετική απόφαση σε τιμή κατώτερη από τα 85 ΚΜ/Η.

 

Άρθρο 106

(άρθρο 4 της ΚΥΑ 39622/3313/1992)

 

1. Τα άρθρα 104 και 105 εφαρμόζονται σε οχήματα που λαμβάνουν άδεια κυκλοφορίας μετά την 1η Ιανουαρίου 1994.

2. Τα άρθρα 104 και 105 εφαρμόζονται επίσης, το αργότερο από την 1η Ιανουαρίου 1995, σε οχήματα που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας μεταξύ 1ης Ιανουαρίου 1988 και 1η Ιανουαρίου 1994.

Ωστόσο, όταν τα οχήματα αυτά χρησιμοποιούνται αποκλειστικά στις εθνικές μεταφορές, τα άρθρα 104 και 105 μπορούν να εφαρμοσθούν το αργότερο από την 1η Ιανουαρίου 1996.

 

Άρθρο 107

(άρθρο 5 της ΚΥΑ 39622/3313/1992 - άρθρο 1 της ΚΥΑ 5400/399/1995)

 

1. Μέχρι τη θέση σε εφαρμογή κοινοτικών διατάξεων στον τομέα αυτό, οι διατάξεις περιορισμού της ταχύτητας που αναφέρονται στα άρθρα 104 και 105 πρέπει να πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που καθορίζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών .

2. Οι διατάξεις περιορισμού ταχύτητας εγκαθίστανται από συνεργεία ή οργανισμούς εξουσιοδοτημένους από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.

3. Τα συνεργεία τοποθέτησης και ρύθμισης της συσκευής περιορισμού της ταχύτητας προκειμένου να λάβουν εξουσιοδότηση για την εγκατάσταση διατάξεων περιορισμού ταχύτητας, θα πρέπει να πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α) Nα έχουν άδεια λειτουργίας συνεργείου σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 1575/1985 και του Π.Δ. 78/1988 όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 416/1991 και ο υπεύθυνος του συνεργείου να έχει την αντίστοιχη άδεια άσκησης επαγγέλματος σύμφωνα με τον Ν.1575/1985. Ειδικότερα τα συνεργεία θα πρέπει να εμπίπτουν σε μία από τις παρακάτω περιπτώσεις:

α1) Να έχουν άδεια λειτουργίας συνεργείου της παρ. 1 του άρθρου 13 του Π.Δ. 78/1988 που ασχολείται με την επισκευή και συντήρηση του κινητήρα, του κιβωτίου ταχυτήτων, του διαφορικού, των συστημάτων τροφοδοσίας εξαγωγής καυσαερίων, διεύθυνσης, πέδησης, μετάδοσης της κίνησης στους κινητήριους τροχούς, ανάρτησης, ψύξης, λίπανσης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων.

α2) Να έχουν άδεια λειτουργίας συνεργείου της παρ. 2 του άρθρου 13 του Π.Δ. 78/1988 που ασχολείται με την επισκευή και συντήρηση των ηλεκτρικών συστημάτων, οργάνων και συσκευών και γενικά των ηλεκτρική εγκατάσταση του αυτοκινήτου.

α3) Να έχουν άδεια λειτουργίας συνεργείου της παρ. 4 του άρθρου 13 του Π.Δ. 78/1988 που ασχολείται με την επισκευή, ρύθμιση και συντήρηση αντλιών πετρελαιοκινητήρων και ακροφυσιών αυτοκινήτων.

α4) Να έχουν άδεια λειτουργίας συνεργείου της παρ. 6 του άρθρου 13 του Π.Δ. 78/1988 που ασχολείται με τοποθέτηση, επισκευή και ρύθμιση ταχογράφων, ταξίμετρου και διαφόρων άλλων συναφών οργάνων αυτοκινήτων.

β) Τα συνεργεία που εξουσιοδοτούνται να τοποθετούν και να ρυθμίζουν την συσκευή περιορισμού ταχύτητας πρέπει να φέρουν πέραν του άλλου υποχρεωτικού εξοπλισμού τους και διαγνωστική συσκευή ελέγχου - ρύθμισης του μηχανισμού περιορισμού ταχύτητας.

Η συσκευή θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ελέγχει και να ρυθμίζει την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα σε σχέση με παραμέτρους όπως: βήμα μετάδοσης κίνησης, (κιβώτιο ταχυτήτων, διαφορικό, ελαστικά), ρυθμιστής αντλίας, τύπος ταχυγράφου (ηλεκτρονικός/μηχανικός) κ.τ.λ.

4. Η εξουσιοδότηση των συνεργείων που αναφέρεται στην παράγ. 2 χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία Συγκοινωνιών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών η οποία τηρεί και το αντίστοιχο μητρώο των Ιδιωτικών συνεργείων τα οποία έχουν λάβει την εξουσιοδότηση. Επίσης η Υπηρεσία χορηγεί κωδικό για κάθε εξουσιοδοτούμενο συνεργείο, ο οποίος αποτυπώνεται σε μολυβδοσφραγίδα με την οποία θα σφραγίζεται το σύστημα περιορισμού ταχύτητας.

Τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία έχουν την υποχρέωση να χορηγούν αυτοκόλλητο σήμα στο οποίο θα αναγράφονται κατ' ελάχιστον τα παρακάτω στοιχεία:

Αριθμός πλαισίου (τουλάχιστον τα οκτώ τελευταία ψηφία)

Μέγιστη ταχύτητα

Ημερομηνία εγκατάστασης

Κωδικός συνεργείου εγκατάστασης (όπως αυτός αποτυπώνεται στην μολυβδοσφραγίδα).

Το σήμα αυτό θα επικολλάται σε εμφανή θέση στο χώρο του οδηγού (π.χ. παράθυρο ή ανεμοθώρακα).

Ο ενδιαφερόμενος για να λάβει την εξουσιοδότηση τοποθέτησης και ρύθμισης της κατασκευής περιορισμού ταχύτητας πρέπει να υποβάλλει στην αρμόδια Υπηρεσία Συγκοινωνιών τα εξής δικαιολογητικά:

α) Αίτηση

β) Επικυρωμένο αντίγραφο της άδεια λειτουργίας του συνεργείου.

γ) Επικυρωμένο αντίγραφο της άδειας άσκησης επαγγέλματος του υπεύθυνου του συνεργείου.

δ)Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986 του προσώπου στο όνομα του οποίου έχει εκδοθεί η άδεια λειτουργίας, στην οποία θα δηλώνεται ότι το συνεργείο πληροί τους όρους που αναφέρονται στις διατάξεις του εδαφίου (β) της παρ. 3 με περιγραφή του τύπου και της λειτουργίας της διαγνωστικής συσκευής ρύθμισης-ελέγχου.

ε) Βεβαίωση της αντίστοιχης με την συσκευή του περιοριστή ταχύτητας επισήμου αντιπροσωπείας εισαγωγής ή της επισήμου αντιπροσωπείας εισαγωγής του οχήματος με την οποία θα βεβαιώνεται η εκπαίδευση των αρμοδίων του συνεργείου στην τοποθέτηση και ρύθμιση του συστήματος περιορισμού ταχύτητας.

5. Όταν πληρούνται όλες οι προηγούμενες προϋποθέσεις, η εξουσιοδότηση της παρ. 2 χορηγείται καταρχάς για όσο χρόνο ισχύει η άδεια λειτουργίας του συνεργείου και όχι περισσότερο από τρία (3) χρόνια και ανανεώνεται με την διαδικασία της προηγούμενης παραγράφου.

6. Η εξουσιοδότηση μπορεί, εφόσον διαπιστωθεί οποτεδήποτε ότι έπαυσαν να υπάρχουν οι προϋποθέσεις με τις οποίες χορηγήθηκε, να αφαιρεθεί προσωρινά ή οριστικά με αιτιολογημένη απόφαση της αρμόδιας Υπηρεσίας Συγκοινωνιών που τη χορήγησε.

7. Η αρμόδια Υπηρεσία Συγκοινωνιών που χορήγησε την εξουσιοδότηση αποστέλλει αντίγραφο της χορηγηθείσης εξουσιοδότησης στην αρμόδια Δ/νση Τεχνικής Οχημάτων, Τμήμα Β΄ της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, η οποία και τηρεί στοιχεία όλων των εξουσιοδοτημένων συνεργείων τοποθέτησης και ρύθμισης του συστήματος περιορισμού ταχύτητας

8. Η βεβαίωση που χορηγεί ο αντιπρόσωπος ή το συνεργείο τοποθέτησης του συστήματος περιορισμού ταχύτητας πρέπει να φυλάσσεται από τον ιδιοκτήτη-κάτοχο του οχήματος επί μία τριετία. Αυτή η βεβαίωση πρέπει να επιδεικνύεται σε κάθε εντεταλμένο για τον έλεγχο όργανο.

 

 

 

 

 

Άρθρο 108

(άρθρο 6 της ΚΥΑ 39622/3313/1992)

 

Τα άρθρα 104 και 105 δεν εφαρμόζονται στα οχήματα με κινητήρα της εθνικής άμυνας, της πολιτικής άμυνας, της πυροσβεστικής και άλλων υπηρεσιών επείγουσας ανάγκης, καθώς και των υπηρεσιών που είναι υπεύθυνες για την τήρηση της τάξεως.

Το ίδιο ισχύει για τα οχήματα:

που δεν μπορούν εκ κατασκευής, να υπερβούν τις ταχύτητες που προβλέπονται στα άρθρα 104 και 105.

Που χρησιμοποιούνται για επιστημονικές δοκιμές στο δρόμο,

Που εξασφαλίζουν την παροχή δημόσιας υπηρεσίας μόνο εντός αστικών συγκροτημάτων.

 

ΜΕΡΟΣ 2

 

ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ

 

Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις της με αριθμό 92/94/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 31ης Μαρτίου 1992

 

Άρθρο 109

(άρθρο 1 παρ. 2 της ΚΥΑ 39623/3314/1992)

 

1. Για τους σκοπούς του παρόντος μέρους νοείται ως:

"Όχημα" οιοδήποτε όχημα με κινητήρα των κατηγοριών Ν2 και Μ3 με ανώτατη επιτρεπόμενη μάζα μεγαλύτερη των 10 τόνων καθώς και της κατηγορίας Ν3, όπως ορίζονται στο παράρτημα του Πρώτου Κεφαλαίου του Κώδικα των Παραρτημάτων που αφορά στην έγκριση τύπου οχημάτων, το οποίο προορίζεται να χρησιμοποιηθεί στο οδικό δίκτυο και έχει τουλάχιστον τέσσερις τροχούς και εκ κατασκευής μέγιστη ταχύτητα ανώτερη των 25 ΚΜ/Η.

"Συσκευή περιορισμού της ταχύτητας" ο ρυθμιστής ταχύτητας για την οποία μπορεί να χορηγηθεί έγκριση τύπου για ξεχωριστή τεχνική ενότητα κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 1 έως 9. Τα εκ κατασκευής ενσωματωμένα στα οχήματα συστήματα περιορισμού της ταχύτητας οφείλουν να πληρούν τις ίδιες απαιτήσεις με τις συσκευές περιορισμού της ταχύτητας.

 

Άρθρο 110

(άρθρο 2 της ΚΥΑ 39623/3314/1992)

 

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών δεν μπορούν να αρνηθούν:

την έγκριση τύπου ΕΟΚ ή Εθνική έγκριση τύπου για όχημα, ή να αρνηθούν ή να απαγορεύσουν την πώληση, την ταξινόμηση, τη θέση σε κυκλοφορία ή τη χρήση οχήματος προβάλλοντας αίτια σχετιζόμενα με τον εξοπλισμό του με συσκευές περιορισμού ταχύτητας.

Εγκριση τύπου ΕΟΚ τεχνικής ενότητας ή την εθνική έγκριση τύπου για συσκευές περιορισμού της ταχύτητας, ή να απαγορεύσουν την πώληση ή χρήση συσκευής περιορισμού της ταχύτητας εφόσον πληρούνται οι απαιτήσεις των Παραρτημάτων του παρόντος Κεφαλαίου.

 

Άρθρο 111

(άρθρο 3 της ΚΥΑ 39623/3314/1992)

 

Κάθε τροποποίηση που είναι αναγκαία για την προσαρμογή των απαιτήσεων των Παραρτημάτων του παρόντος Κεφαλαίου στην τεχνική πρόοδο, θεσπίζεται σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 22.

 

Άρθρο 112

(άρθρο 4 της ΚΥΑ 39623/3314/1992)

 

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών :

δεν μπορούν να εκδίδουν το πιστοποιητικό έγκρισης τύπου ΕΟΚ για ένα τύπο οχήματος του οποίου η συσκευή περιορισμού ταχύτητας δεν πληρεί τις προδιαγραφές της παρούσας απόφαση,

μπορούν να αρνηθούν της εθνική έγκριση ενός τύπου οχήματος του οποίου η συσκευή περιορισμού ταχύτητας δεν πληρεί τις προδιαγραφές της παρούσας απόφασης.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών μπορούν να απαγορεύουν των πρώτη θέση σε λειτουργία οχημάτων των οποίων οι συσκευές περιορισμού ταχύτητας δεν πληρούν τις προβλεπόμενες από τις παρούσες διατάξεις και τα αντίστοιχα Παραρτήματα προδιαγραφές.

 

Άρθρο 113

 

Προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος κεφαλαίου το ακόλουθο Παράρτημα: