xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΙΚΟΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ

 

ΖΩΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

 

Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της 77/541/ΕΟΚ οδηγίας του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, άρθρο 1 ΠΔ 503/1983, άρθρο 2 § 2 ΚΥΑ 244443/1961/1996

 

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

 

 

Άρθρο 189

 

Ως όχημα, κατά την έννοια του παρόντος κεφαλαίου όπως τροποποιείται, νοείται κάθε όχημα με κινητήρα της κατηγορίας Μ1, που προσδιορίζεται στο Παράρτημα του Πρώτου Κεφαλαίου, που προορίζεται να κυκλοφορεί επί οδού, έχει τουλάχιστον τέσσερις τροχούς και εκ κατασκευής μεγίστη ταχύτητα μεγαλύτερη των 25 χλμ/ώρα.

 

Άρθρο 190

(άρθρο 3 ΠΔ 503/1983, άρθρο 2 ΚΥΑ 39160/4595/1991)

 

1. Δεν επιτρέπεται:

α) για λόγους που έχουν σχέση με τις ζώνες ασφαλείας ή τα συστήματα συγκράτησης:

- η άρνηση, για κάποιο τύπο οχήματος, της χορήγησης έγκρισης τύπου ΕΟΚ ή της έκδοσης του αντιγράφου της βεβαίωσης που προβλέπεται στο άρθρο 3, ή της χορήγησης έγκρισης τύπου σύμφωνα με το άρθρο 84 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ή

- η απαγόρευση θέσεως σε κυκλοφορία οχημάτων, εφόσον οι εν λόγω ζώνες ασφαλείας ή συστήματα συγκράτησης του υπόψη τύπου οχήματος ή των εν λόγω οχημάτων έχουν εγκριθεί σύμφωνα με το Παράρτημα

β) - άρνηση επικύρωσης ΕΟΚ για κάποιο τύπο ζώνης ασφαλείας ή συστήματος συγκράτησης που προορίζεται για κάποιο όχημα και το οποίο πληροί τις προβλεπόμενες απαιτήσεις.

- η απαγόρευση διάθεσης στην αγορά ζωνών ασφαλείας και μηχανισμών συγκράτησης που φέρουν τα σήματα επικύρωσης ΕΟΚ που προβλέπονται στο παρόν.

2. α) - δεν εκδίδεται πλέον το αντίγραφο της βεβαίωσης που προβλέπεται στο άρθρο 192, για κάποιο τύπο οχήματος, που προβλέπεται στο άρθρο 84 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) του οποίου οχήματος οι ζώνες ασφαλείας ή τα συστήματα συγκράτησης δεν έχουν εγκριθεί σύμφωνα με τις αναφερόμενες διατάξεις

β)- είναι δυνατή η άρνηση επικύρωσης ΕΟΚ για κάποιο τύπο ζώνης ασφαλείας ή μηχανισμού συγκράτησης που προορίζεται για όχημα και δεν πληροί τις προβλεπόμενες απαιτήσεις.

3. - είναι δυνατή η απαγόρευση θέσεως σε κυκλοφορία οχημάτων των οποίων οι ζώνες ασφαλείας ή τα συστήματα συγκράτησης δεν έχουν εγκριθεί σύμφωνα με τις αναφερόμενες.

- είναι δυνατή η απαγόρευση της διάθεσης στην αγορά ζωνών ασφάλειας και συστημάτων συγκράτησης που προορίζονται για κάποιο όχημα και δεν φέρουν τα σήματα επικύρωσης ΕΟΚ που προβλέπονται στο παρόν.

 

 

 

Άρθρο 191

(άρθρο 4 ΠΔ 503/1983 - άρθρο 4 ΚΥΑ 11982/1984 - άρθρο 3 § 1 ΚΥΑ 39160/1991 - άρθρο 2 § 1 ΚΥΑ 24443/1961/1996)

 

1. Δε δύναται να απαγορευθεί η διάθεση στην ελληνική αγορά ζωνών ασφαλείας και συστηματική συγκράτηση, για λόγους που αφορούν στην κατασκευή ή τη λειτουργία του, εφόσον φέρουν το σήμα επικυρώσεως ΕΟΚ.

1α. Δεν επιτρέπεται η άρνηση επικυρώσεως ΕΟΚ ή επικυρώσεως από εθνικής πλευράς για τύπο ζώνης ασφαλείας ή συστήματος συγκρατήσεως που προορίζεται για εγκατάσταση σε οχήματα που αναφέρονται στο άρθρο 189, εφόσον συμφωνεί με τις διατάξεις των παραρτημάτων του.

2. Απαγόρευση πώλησης ζωνών ασφαλείας και συστημάτων συγκράτησης, που φέρουν το σήμα επικυρώσεως ΕΟΚ, είναι δυνατή μόνο, εφόσον διαπιστωθεί ότι, συστηματικά διαφέρουν από τους τύπους που έχουν εγκριθεί. Στην περίπτωση αυτή η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Συγκοινωνιών, που παίρνει την απόφαση για την απαγόρευση υποχρεούται να ενημερώνει τα άλλα Κράτη μέλη και την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για το μέτρο που έλαβε και ταυτόχρονα να αναφέρει τους λόγους που την οδήγησαν να λάβει μια τέτοια απόφαση.

 

Άρθρο 192

(άρθρο 5 ΠΔ 503/1983 - άρθρο 3 § 1 ΚΥΑ 39160/1991 - άρθρο 2 §§ 1 και 2 ΚΥΑ 24443/1961/1996)

 

1. Για να χορηγηθεί από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών επικύρωση κάθε τύπου ζώνης ασφαλείας σε τρία σημεία ή κάτω από το υπογάστριο και συστήματος συγκράτησης, υποβάλλεται αίτηση, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο παράρτημα 1 όπως τροποποιείται από τον κατασκευαστή ή τον εγκεκριμένο αντιπρόσωπό του, προκειμένου για τύπο ζώνης ασφαλείας.

2. Η υπηρεσία που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο κάνει ελέγχους και τις δοκιμές, που προβλέπονται στα παραρτήματα και συντάσσει, με βάση τα αποτελέσματα αυτά, ένα δελτίο, σύμφωνα με το υπόδειγμα του παραρτήματος ΙΙ με το οποίο εγκρίνει ή όχι τον τύπο της ζώνης ασφαλείας ή του συστήματος συγκράτησης, που εξετάσθηκε. Από ένα αντίγραφο του δελτίου αυτού στέλνεται στις αρμόδιες αρχές των άλλων κρατών μελών, μέσα σε ένα μήνα από τη σύνταξή του.

3. Η παραπάνω υπηρεσία ελέγχει την τήρηση των διαδικασιών ποιοτικού ελέγχου που προβλέπονται στο σημείο 2.8.1 και /ή 2.8.2 του παραρτήματος Ι.

4. Ο τύπος της ζώνης ασφαλείας ή του συστήματος συγκράτησης, που εξετάσθηκε, επικυρώνεται εφόσον είναι σύμφωνος με τις προδιαγραφές κατασκευής και ανταποκρίνεται στις αντίστοιχες δοκιμές, που προβλέπονται κατά περίπτωση στην παρ. 2 του παραρτήματος Ι και στα παραρτήματα ΙV έως XIV.

5. Όταν δοθεί η επικύρωση, παρέχονται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών στον κατασκευαστή τα στοιχεία του σήματος επικυρώσεως ΕΟΚ, που θα τοποθετείται σε όλες τις ζώνες ασφαλείας ή στα συστήματα συγκράτησης του τύπου που έχει εγκριθεί. Το σήμα αυτό για το οποίο η μορφή και οι ελάχιστες διαστάσεις δίδονται στο παράρτημα ΙΙΙ όπως τροποποιείται, περιλαμβάνει το γράμμα e (δηλωτικό της έγκρισης ΕΟΚ), τα διακριτικά στοιχεία της Ελλάδας (Ε), το συνδυασμό γραμμάτων και αριθμών που προσδιορίζει την κατηγορία της ζώνης ασφαλείας, σύμφωνα με όσα καθορίζονται στο παράρτημα ΙΙΙ όπως τροποποιείται και τέλος τον αριθμό επικύρωσης.

5α. Όπου γίνεται μνεία διαδικασίας ενημέρωσης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών των αρμοδίων αρχών των άλλων Κρατών-μελών ή αντιστρόφως, σχετικά με κάθε τύπο ζώνης ασφαλείας και συστήματος συγκράτησης για τον οποίο χορηγείται, απορρίπτεται ή ανακαλείται η έγκριση τύπου, εννοείται εφαρμογή των διατάξεων για την έγκριση τύπου

 

Άρθρο 193

(άρθρο 6 ΠΔ 503/1983 - άρθρο 4 ΚΥΑ 11982/1984 - άρθρο 3 § 1 ΚΥΑ 39160/1991 - άρθρο 2 § 1 ΚΥΑ 24443/1961/1996)

 

Οι αποφάσεις για την άρνηση επικυρώσεως ΕΟΚ ή για ανάκληση επικυρώσεως ΕΟΚ που χορηγήθηκε ή για την απαγόρευση διαθέσεως στην αγορά ή χρήσεως ζωνών ασφαλείας ή συστημάτων συγκρατήσεως οχημάτων με κινητήρα που ελήφθη κατ' εφαρμογή των διατάξεων αυτού του διατάγματος, πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς. Η απόφαση αυτή κοινοποιείται απαραίτητα στον ενδιαφερόμενο με ταυτόχρονη υπόδειξη σ' αυτόν των ενδίκων μέσων και ενστάσεων ενώπιον διοικητικών αρχών, που προβλέπονται από τη νομοθεσία που ισχύει καθώς και των προθεσμιών για την άσκηση αυτών.

 

 

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

 

Άρθρο 194

Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της Οδηγίας 76/115/ ΕΟΚ - άρθρο 2 ΠΔ 530/1983 - άρθρο 2 ΚΥΑ 30419/2468/1996

 

1. Ως οχήματα για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών νοούνται τα οχήματα με κινητήρα που προορίζονται για μεταφορά προσώπων, διαθέτουν όχι περισσότερες των οκτώ (8) θέσεων επιβατών, εκτός από τη θέση του οδηγού, προορίζονται να κυκλοφορούν επί οδών, έχουν τέσσερις (4) τουλάχιστον τροχούς και έχουν από κατασκευής ταχύτητα που υπερβαίνει τα είκοσι πέντε (25) χιλιόμετρα την ώρα

2. Το κεφάλαιο αυτό αφορά στις αγκυρώσεις (σημεία στερεώσεως) των ζωνών ασφαλείας των καθισμάτων των παραπάνω οχημάτων, τα οποία προορίζονται για τους ενήλικους επιβάτες, που κάθονται με μέτωπο προς τα εμπρός.

 

Άρθρο 195

(άρθρο 3 ΠΔ 530/1983 - άρθρο 3 ΚΥΑ 12652/1984)

 

1. Δεν επιτρέπεται η άρνηση χορήγησης τύπου σύμφωνα με το άρθρο 84 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή έγκρισης ΕΟΚ, ενός οχήματος για λόγους που αφορούν στις αγκυρώσεις ζωνών ασφαλείας, αν αυτές ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές των παραρτημάτων Ι, ΙΙΙ και ΙV.

2. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν επιτρέπεται η άρνηση ή απαγόρευση της πώλησης, της απογραφής και ταξινόμησης, σύμφωνα με το άρθρο 87 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή της χορήγησης άδειας κυκλοφορίας, σύμφωνα με το άρθρο 88 του ίδιου Κώδικα οχημάτων εφόσον πληρούνται όλες οι προδιαγραφές των παραρτημάτων Ι, ΙΙΙ, ΙV που αφορούν στις αγκυρώσεις των ζωνών ασφαλείας αυτών.

3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν μπορεί να εκδοθεί το δελτίο έγκρισης για τα οχήματα του άρθρου 2 που οι ζώνες ασφαλείας τους ή το σύστημα συγκράτησης τους δεν συμφωνούν με τις διατάξεις των παραρτημάτων αυτού του Διατάγματος, εξαιρουμένων μέχρι τη 30 Σεπτεμβρίου 1986 των τύπων οχημάτων με κινητήρα των κατηγοριών Ν2 και Ν3 όπως περιγράφονται στο Παράρτημα Ι του Πρώτου Κεφαλαίου.

 

 

Άρθρο 196

(άρθρο 4 ΠΔ 530/1983)

 

Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Συγκοινωνιών η οποία χορηγεί την κατά το προηγούμενο έγκριση οφείλει να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα ώστε να ενημερώνεται περί της τυχόν καταβολής οποιουδήποτε από τα χαρακτηριστικά και τα στοιχεία που αναφέρονται στην παρ. 1 του παραρτήματος Ι προκειμένου να κρίνει εάν η μεταβολή αυτή καθιστά αναγκαία τη διενέργεια ελέγχου και δοκιμών επί του οχήματος που τροποποιήθηκε, προς έκδοση (σε καταφατική περίπτωση) νέου πιστοποιητικού και να μην εγκρίνει τη μεταβολή εφόσον από τους σχετικούς ελέγχους διαπιστωθεί ότι, για το τροποποιημένο όχημα δεν πληρούνται όλοι οι όροι των προσαρτημένων παραρτημάτων.

 

Άρθρο 197

 

Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του παρόντος κεφαλαίου τα ακόλουθα παραρτήματα: